Direktlänk till inlägg 27 november 2008

Klickerträning..klickerträning...

Av tiipa - 27 november 2008 00:08

..och åter klickerträning! Tror jag snart både jobbar, äter och sover med klickern fastväxt i handen, puh!


Det var kvällens innehåll för mig och Izor, klickerträning.

Han fick även var med på jobbet idag för att hjälpa mig att demonstrera hundmassage och stretching.


Denna helg ska vi ju till näst sista träffen för oss blivande klickerinstruktörer vid Hundens Österlen. Tyckte nog att jag hade läget under viss kontroll men fick lite skrämselhicka av ett plötsligt mail så här i sista minuten före träffen. ..


Vi skulle filma vår träning, det visste jag ju och har gjort. Jag har tränat vääääääldigt mycket på de uppgifter vi hade. MInst 10 beteenden ska vara helt signalsäkra. Dvs. beteendet ska utföras på signal  oavsett störning el. miljö. Och hunden får aldrig göra B om man säger A. ..

-Svettigt värre att lyckas med men men....


Sedan jobbar vi ju med beteendekedjor. Vad lätt det vore om jag bara fick använda mig att kedjor av beteenden som jag redan har inom agilityträningen..... Eftersom de dock är lite svåra att visa upp utan hinder sedan så har jag valt en del andra beteenden till en kedja.


Rörelser som skulle passa mer för ex. freestyle. Vi har tränat på höger snurr- vänstersnurr och backning 5 steg i ett svep.  Rörelsen före nästa rörelse ska i sig fungera som signal så man ska inte ge ngn annan signal efter den första.

Konstigt nog fungerar alltid backningen utan problem utan någon mer signal än just momentet som utförs innan. Perfekt tempo och flyt i beteendet. Men den första svängen (alltså åt höger) blir ibland lite tveksam på bara verbal signal men utmärkt när jag bara signalerar med kroppen (vrider fram höger axel) ingen fara väl.. jag har ju hela 2 dagar till på mig att träna ;-)


Men så fick jag ju mailet.. förutom att filma vår träning inom ovanstående områden så skulle jag tydligen även filma något som gått bra, något som varit svårt men sedan gått bra och något som vi kan behöva lite mer hjälp med... OUPPS!! Det hade jag inte gjort precis..


Jag har minsann filmat och redigerat (det är ju dessutom kul!) men jag kan inte påstå att jag verkligen filmat enligt de nya kriterierna.

Nåja.. nog ska jag väl "lyckas" hitta något på filmerna som inte är så perfekt alltid....


Just det , höll på att glömma! Vi tränar ju inte bara våra hundar utan även ett övrigt projektdjur. De andra har valt mestadels katter och hästar men jag har valt att arbeta med ett marsvin, lilla söta "Ida"... som tur var är det ett marsvin jag redan känner (som känner mig) så inklickningen gick lite fortare. Det är nämligen min dotters marsvin som numera bor i skolans djurvårdshus med flera kompisar i en stor grupp.


Ida har också fått träna på att snurra runt, med hjälp av target i början, dock utan krav på vänster el. högerriktning. Jag har lagt på signal "snurra" som går rätt bra, ej perfekt , hon tittar liksom lite extra tillbaka innan hon snurrar hela varvet... som för att vara säker på om hon gör rätt. Alltså inget riktigt flyt i beteendet ännu. Där har jag tyvärr sämre "hopp om framtiden" ... jag kommer omöjligen hinna med mer av den träning som skulle behövas.. Det är verkligen superfullbokat varje minut tills jag ska till kursen. Väl där brukar det som vanligt bli fantastiskt roligt och givande.


Ju mer jag håller på med klickerträning, och hur roligt det än är,  så inser jag mer och mer hur svårt det är att bli en riktig supertränare, typ Ken Ramirez. Men det är väl bara att kämpa på med sin känsla för timing och kriterier.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards