Alla inlägg den 3 november 2008

Av tiipa - 3 november 2008 21:51

 har varit en sådan där dag när allt känns jobbigt. Har feber och ont överallt men klart man jobbat ändå. Det är då det känns som härligast att komma hem och mötas av små hoppetossor som överöser en med pussar och är sådär himlastormande glada för att man kommer hem. De får gärna hoppa upp mot mig!!

Sedan gick vi ut en sväng och de var fortfarande lika glada och satte igång med sitt tokrusande runt träden utanför huset.

Fram och tillbaka.. sedan står den ena, oftast Izor,  och lurpassar på den andre, Deus, och gör en attack,  springer snabbt iväg igen, hoppar och tvärvänder om vartannat. Vips så var mitt humör mkt bättre igen. Tack vare mina älsklingar som gjorde allt för att muntra upp matte igen.


När vi var ute så passade jag som vanligt på att göra lite grundövningar längs med promenaden. När de kom framför mig sa jag "höger" el. "vänster" för att fortsätta träna på att få dem att vända åt rätt håll på signal. Det är ju sagolikt märkligt att vänstersvängarna är lättare än högersvängarna, det fenomenet kallar jag för "slalomförbannelsen", eftersom vänsterslalom alltid känns lättare på tävling  hur mkt man än tränar... Jag svär! Jag har tränat på högerslalom och nu högersvängen lika mkt, om inte mer!


Undrar ni hur jag tränat in höger/vänster? Kolla på Greg Derrets film: agility foundations  så förstår ni.. men det handlar om att först få dem att svänga runt på stället åt rätt håll på signal.

Fler grundövningar vi gjorde på promenaden var att "gå runt" träd. Det använder jag sedan när hunden ska ta ett hinder och runda hinderstödet för att svänga tillbaka mot mig.


Jag gör ofta små övningar när vi är ute, idag fick det mig att tänka på att man borde tränat mer grundträning inför agility när hundarna var valpar.


Om jag ska hålla en agilitykurs till våren så är jag sugen på att hålla en förberedelsekurs för valpar/unghundar.

Många tycker kanske att man ska vänta tills de är lite äldre men det tycker jag är slöseri med deras stora inlärningskapacitet som de har som unga. Deras hjärnor är ju som tvättsvampar som bara suger åt sig massor av nya saker.

Jämför med tex. barns inlärning, de är som duktigast att lära sig nya språk när de är små.

Lämpliga övningar för en förberedelsekurs kan vara:

Sitta kvar, startträning, släppandeövningar mot en matskål utan hinder men genom hinderstöd, gå över släpet, gå på en bräda, träna kontaktfält, man kan låta dem gå över en bräda som är lite instabil (ex. lägga en tegelsten i mitten under brädan), träna cirkelarbete, svängar, framförbyten och bakombyten utan hinder, gå genom tunnlar, träna på att hunden ska klara olika typer av störningar, träna på olika belöningsformer ex. kunna kampa och inte minst träna på slalomingång genom en port.


Bara man tar det försiktigt och är noga med att det ska vara roligt för hunden.


Jag gjorde inte så mkt av detta när mina hundar var små tyvärr men det är ju alltid lika viktigt att träna på grunderna, även med "vana" hundar. Särskilt cirkelarbetet för att förstärka och hålla kvar följsamhet och lyhördhet för kroppsrörelser. (ytterligare en sak att komma ihåg att belöna under agilityträningen även med hinder)


Nu ligger hundarna och sussar så gott bredvid i soffan, Deus vilar sitt huvud  på mitt ben...  det finns inget bättre än en kramgo sheltie för att må bra igen!




Ovido - Quiz & Flashcards