Alla inlägg den 30 november 2008

Av tiipa - 30 november 2008 22:24

Hemkommen från kursen och fullproppad med nya tankar och vill inget annat än att sätta igång med att träna agility igen.. men..men.. Izor skötte sig alldeles utmärkt som vanligt och våra uppvisade övningar gick fint. Men nästa gång är det examen på klickerinstruktörsutbildningen och det är inte lite vi ska kunna tills dess... 10 signalsäkra beteenden som ska sättas ihop i en kedja och visas upp.. det är bara det att vi sedan direkt på plats får veta kedjan som ska visas upp därefter.. utan chans att träna på den innan..


 I morgon åker jag till Wales 5 dagar pga ett projekt genom jobbet. Vi ska besöka en skola liknande vår (fast mkt större) för att försöka få till ett utbyte mellan våra skolor. Ska bli spännande till tusen men känner mig inte helt förberedd eftersom det varit så mkt annat nu. Jag har aldrig varit borta från hundarna så länge innan... snyft!


Jag har tänkt på ett annat val.. nu har jag provat vårt "nya" kontaktfältsbeteende ett tag.. dags att bestämma sig om jag ska fortsätta med "ligg" på kontaktfältet (hukar sig) eller testa running contacts..

Nackdelar med rc:

blir aldrig helt säkert det heller, man måste träna hela sekvensen varje gång, hunden får svårare att svänga tvärt efter bommen, domaren tycker nog det är mer svårbedömt..

Nackdelar med kontaktfältsbeteendet vi har:

sliter mer på hundens kropp, tar lite mer tid än rc att utföra, kräver ytterligare en signal att tänka på.. "varsågod/kör"....


Bestämmer mig för att fortsätta med det beteende vi har nu, dvs ligg på kontaktfältet, men ska tänka på att hellre göra få repetitioner med hög kvalitet och riktlig belöning än många repetitioner med "belöningar i repris".


Vår klickerinstruktörslärare har varit på många seminarier bla. med Ken Ramirez som har tränat alla möjliga olika djurarter bla. delfiner och andra valar och är en eftertraktad tränare på många håll i världen. Nedan följer ett filmklipp med beluga valar i Japan.. tränarna där har fått hjälp av Ken Ramirez för att få fram dessa beteenden, så fantastiska djur att studera!!!

Ovido - Quiz & Flashcards