Alla inlägg den 12 november 2008

Av tiipa - 12 november 2008 17:54

Oj , vad mkt det är inom branschen som man inte känner till!! Uppenbarligen förekommer det en hel del uppfödare som inte är helt öppna och ärliga med de ev. missbildningar och sjukdomar som faktiskt förekommer.


Var på besök idag hos en, inom området, väl insatt person..och fick höra ett och annat som jag inte visste om. Att det förekommer fusk inom utställningsvärlden är ju ingen nyhet men att uppfödare inte är så ärliga alltid har jag inte tänkt på...



Några elever fick hänga med mig på ett besök hos en uppfödare.

Där skulle de få höra lite mer om hundavel och hur det är att vara hunduppfödare.

-Åhh.... Jag såg så fina valpar där!! Blir ju såååå sugen på att ha en liten valp igen..   inser ju dock att jag har tillräckligt att göra med de hundar jag redan har. Men att titta lite skadar ju inte... eller ?


Nåväl.. det var ju kul och uppskattat även av eleverna men hejsan hoppsan så kom vi in på diskussioner och ämnet oegentligheter inom området .


Fick höra att det finns uppfödare som självklart inte vill skylta öppet med det men att flera av dem har problem inom rasen.

Medan denna uppfödare anser att man bör synliggöra och öppet diskutera det som förekommer ex. utåtvridna ben på valpar (där man inte haft kunskap om  behandlingsmetoder tidigare och oftast avlivat valparna)  så vill andra tysta ner problemen och jobba i det tysta var och en med sina problem.. Kanske en "bra" lösning kortsiktigt för dem (vem vill ha dålig reklam? ) men förödande som helhet för uppfödarna.


Tråkigt att få veta men mycket intressant och nyttig kunskap att ha med sig om man nu skulle köpa en till valp någon gång.


Om jag nu skulle skaffa en valp igen senare så är nog mitt första hands val att låta Izor bli pappa och sen "ta" en av hans valpar. Han är så speciell, så otroligt klok, social och glad mot alla, hans färger, han är ju en skuggad sobel med "guldfärg" på benen och djup mahogny-svart på sidor/rygg,  är ganska ovanliga . Han är bara 4 år så vi har tid på oss (peppar. peppar.. man vet ju förstås aldrig vad som händer).


 Vid besöket fick jag bekräftat det jag anat sen tidigare om att det är kontakter och kontakter och åter kontakter som belönas på utställningar. Har man en hund som förekommer/är släkt med domarens hundlinjer eller till annan "kändis" så har man större chans att få bra resultat . Det är mycket svårt att slå sig in i toppen om man inte är "hej och tjenis"  med höjdarna... mkt synd!


Jag blev helt betagen i en tikvalp som inte lämnade mig många sekunder, hon var helt bedårande ljuvlig ! Eleverna skulle också gärna velat sätta ner någon valp i "fickan" och ta med sig.


Izor och Deus var förstås också underbart söta som valpar, det är Izor till höger med sin kullbror på bilden. Tyvärr dog deras systrar vid den komplicerade födseln (blev akut kejsasnitt) men som "tur" var för oss  så gjordes då ett nytt försök med samma föräldrakombination om igen året efter för att få nya tikvalpar..  och då blev vår lilla Deus till!!



Ovido - Quiz & Flashcards