Alla inlägg den 8 november 2008

Av tiipa - 8 november 2008 14:11

 Har haft fullt upp med jobbet i går kväll men idag hann jag träna lite mer på att få hundarna att uppmärksamma mina signaler vid "fällor"... eller för att själv kunna gena men skicka ut en hund mot rätt hinder när det står bredvid ett annat.

 Jag sprang själv (eller rättare sagt så gick jag eftersom jag fortfarande måste vara försiktig efter operationen) rakt fram på en linje (de svarta prickarna på bilden) hela tiden.

Ibland fick hunden springa till vänster om mig och skulle då omväxlande springa igenom tunneln resp. slalom utifrån hur jag visade med armen. Ut med armen för slalom och armen intill mig när han skulle ta tunneln.


 Första gångerna använde jag även verbala signaler sedan endast genom att visa med kroppen. Det tog några gånger innan Izor gjorde rätt upp till 80% vilket var målet.

Sedan bytte vi sida och då skulle han skulle göra likadant med hopphinder resp. balansen (jag har egentligen bara en liten balans) .

Det var lite svårare.. ett typiskt tecken på att jag förstärkt oftare på balansen än hopphindren. Han "sög" så mkt mot balansen så han var inte riktigt lika uppmärksam på mig då som när han var på andra sidan.


Bakläxa! Det blev till att börja belöna vid hopphindren mkt mer!!


Till slut började det fungera bättre även där med att växla mellan balans och hopp , kanske inte tillräckligt bra.... jag fick göra fler "räddningar" med rösten då för att få honom rätt. Deus gick inte alls rätt när jag var tyst men rätt hysat bra när han fick stöd av min röst.

Den här övningen var nyttig och den kan ju byggas ut på många sätt.


Men så bra, då har vi ju verkligen något att träna på :-)


 Det var mkt på jobbet som sagt fast jag egentligen var "ledig".

Vi på skolan har haft öppet hus idag (krävde en hel del förberedelser i går kväll) för alla intresserade men främst för dem som går i 9:an och funderar på vilken gymnasieskola de ska välja sedan.


Så nästan all personal var involverade i att visa upp vad vi erbjuder i form av kurser och de lokaler/anläggningar vi har. Det var en stor ström med människor som besökte våra skolbyggnader, smådjurstall, djurvårdshus, häststall, övningslokal, lantbruksdjursavdelning, fårhus m.m

Skolan har en herrgårsliknande miljö och är väldigt trivsam.


Inom djurvård där jag undervisar erbjuder vi kurser inom sällskapsdjur (allt från katt till akvarie, gnagare, kräldjur och fåglar), hundar, djurhållning i park, djursjukvård, djurskydd, mikrobiologi, etologi m.m


Alltså en väldigt bred utbildning men ändå med möjlighet till fördjupning inom ett speciellt intresseområde. Att läsa hundkurser är väldigt populärt just nu så skolan håller på att utveckla sig inom det området. t.ex fick vi nyligen en del agilityhinder, det ska förhoppningsvis snart ordnas en träningsplan för lydnad/agility (och fler hinder) och vi har fått ett veterinärrum för sjukvårdsövningar.


Det är inte alla förunnat att få syssla med sina intressen på arbetstid även om läraryrket oftast är väldigt stressigt. Det var flera elever som frågade speciellt om agility så det var ju kul.

Nu ska hundarna få en riktigt lång skön promenad innan det blir mörkt, det behöver även jag för att varva ner lite...


Ovido - Quiz & Flashcards