Alla inlägg den 20 november 2008

Av tiipa - 20 november 2008 18:58

Trots alla goda intentioner går det tydligen aldrig att få känna sig nöjd med hur man skött, hanterat och tränat sina hundar...

Så fort man känner sig minsta tillfreds och lugn (..hundarna ser ju så glada och lyckliga ut..) så vips har man en rapport framför sig om att man minsann har gjort fel.( nja... ser de inte liiiite bekymrade ut..)


;-)


Det dåliga samvetet kommer tillbaka som ett brev på posten , var så säker!


 Jag lägger ner bra mycket mer tid på mina hundar än på mig själv de flesta dagar och funderar mycket på hur jag ska aktivera dem på ett bra sätt.

 Vi  (på jobbet) arbetar mkt med att lära eleverna hur de ska berika miljön på bästa sätt och hur man ska ge djur , allt i från smågnagarna till djurparksdjur, möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden.


Men så klart har jag missat en del med hundarna, det förstår jag efter att tagit del av nya artiklar:


Fel nr 1:

 Enligt det som står i den nya årsboken "Hundtränaren" ... ( artikel av Natalie Rosén, Födorelaterade beteenden).  Jag har inte låtit hundarna ägna sig åt att undersöka nya typer av mat en eller ett par ggr i veckan..(fast de får maten serverad, minst en gång  av 2 måltider per dag , gömd på olika ställen eller utspridd på marken.)  Det är inte författaren som påstår att jag gjort fel men jag får dåligt samvete av att jag själv inte tänkt på allt. För övrigt så blev jag jätteglad att få boken i min hand. Den innehåller mkt läsvärt!


Fel nr 2:

Enligt "forskning" presentarad av hundinstruktören Roger Marklund  (se artiklar på  http://www.workinggundogs.se/ )   så kan hundar bli beroende av vissa ( högaktiva) beteenden och det dopamin som skapas pga dessa aktiviteter. HJÄLP!! Han påstår att det är omöjligt att reparera beroendet och detta leder till att hundens hjärna krymper eftersom beroendeaktiviteter inte är utvecklande... Jag förstod inte riktigt vad han menade med allt  och är mycket misstänksam till dessa påståenden men....


...dåligt samvete fick jag allt för att jag  utsätter mina hundar för återupprepade aktiviteter där de har hög stressnivå som ex. innan de ska in på agilitybanan. (men hur skulle de må om jag bara gjorde lugna  uppgifter med dem hela tiden..? ) 


Det är inte lätt att vara hundägare när det kommer så många olika råd hela tiden..

Ovido - Quiz & Flashcards