Direktlänk till inlägg 29 april 2009

Kursstart och blindbyten..

Av tiipa - 29 april 2009 08:18

Vad finns att säga om nybörjare på agility???

Ja. tex. att det är himla trevligt att hålla kurs för dem!! :-)

..startade en nybörjarkurs på vår klubb i måndags, det är ju alltid lika spännande och utmanande att hålla kurs.. men det är spec. kul att få vara med "från början" med nya ekipage. De är oftast så positiva och har mkt vilja att lära sig.

Det blev ett härligt gäng med både glada mattar/hussar och glada hundar!

Något jag poängterar mer och mer för varje kurs är vikten av noggrann grundträning! dvs att redan från början jobba mkt med ex. cirkelträning, att få en bra kommunikation, tydliga signaler och jobba upp en bra följsamhet hos hunden redan innan man lägger till hinderinlärning.


Förra tävlingen för mig blev halv dålig  (Klass 2) för att inte tala om S***dålig i de sista loppen.... (klass 1)  Ska inte gå in på alla orsaker till det men jag fick återigen en påminnelse om hur viktigt det är med min egen inställning till tävlingar..

Lite mer jäklar anamma vore bra att ha på banan! Det ska gå!!!


Har ett nytt mål som tilldelats mig idag under agilityträningen.. jag ska helt enkelt bara ha som mål att utvecklas!  (Inte tänka pinnar..) Det jag bl.a behöver bli bättre på då är mina framförbyten.. dels att hinna göra dem (jag hinner om jag vill!!) att göra dem på rätt ställe och att vara tydligare med signalerna.

Att våga skicka hundarna lite mer på banan på de enklare delarna för att i stället hinna placera mig bättre vid de "svårare" partierna.

Jag ska jobba mer på att "låta" lite mer, starkare och tydligare eftersom hundarna behöver det, de tycker dessutom att det är roligare då och blir mer taggade!


Det borde vara ett bra mål som jag inte behöver känna mig pressad av och inte riskera att bli besviken för.

Tränade på en rolig kombination idag och efter en del trasslande så blev det bättre och bättre med mina byten, framförbytena och blindbytena.

De sistnämnda är ju rätt nya ännu för mig men åh vad det är roligt när de funkar. Testade blindbyte på staket! Då är det viktigt att springa på ordentligt på linjen hela tiden. Gick över förväntan! Så det lär bli fler  av dem även på tävling. Och jag måste våga lita på att jag hinner med framförbyten på en tävling.. inte bara köra med bakombyten nästan hela tiden...riskerar ju att komma bakom hundarna så mkt då...

Tunnelsignalerna vid "fel" ingångar börjar sitta riktigt bra! Hundarna KAN dem så OM det blir fel på tävling så är det såklart helt mitt fel... antingen är jag för sen med signalen eller är felplacerad.

Ska från och med nu tänka att varje tävling är en träning för mig.. en chans att utvecklas tillsammans med hundarna och lära mig mer av. Då ska jag inte vara rädd för att spränga gränserna.. att våga chansa! Funkar det inte så är det bara att gå hem och träna mer på just den delen.


 ...är så glad för att jag får träna för någon som verkligen hittar mina "knutar" och ger mig redskap att jobba med.  Jag blir alltid på toppenhumör igen då. Men det krävs verkligen en ängels tålamod för att få mig att göra "rätt" till slut med alla pusselbitarna på plats samtidigt.. kroppens riktning, fötternas riktning, axelvridningen, verbala signaler, belöningen, timing.. oj , det tar mkt tid innan jag får flyt på allt i farten men åh vad bra det känns när allt stämmer! Och hundarna blir mkt gladare och piggare när jag är tydligare och pushar på dem ordentligt hela vägen..

just det! Jag ska ju låta lite mer... mkt mer! ..tycker jag låter "arg" då men det gör jag tydligen inte. Det syns ju på hundarna också att de snarare blir mer taggade av det och inte att de absolut inte "sänker" sig som de skulle göra om jag verkligen var arg.

Inför helgens tävlingar i Halmstad har jag kvar att träna lite extra på balansen och gungan. Alltså fartträning på balanshindren.. finns en hel del tid att hämta in där.

Härligt väder att träna i igen!!!!  Jag blir genast mer positiv! Men det gör inget om det regnar lite på tävlingen faktiskt....

-har märkt att mina hundar faktiskt springer på ännu bättre då :-)

Så hur det än blir så blir det bra!!


Dagens övning:



Believe! ...it will never be impossible!...  I got something to believe in...

 I can do it all... open every door...  and I believe in YOU!!!!


 
 
Ingen bild

sheltieflocken

1 maj 2009 08:56

Lycka till i Halmstad! Skickar en dos jävlar anamma så att du kan koncentrera dig på dina mål.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards