Alla inlägg den 23 november 2008

Av tiipa - 23 november 2008 22:14

Vill återkoppla till det jag skrev igår genom att lägga in en film där man ser Gregg Derret träna.. ser snyggt ut!!


När man ser honom så får man en bra påminnelse om hans otroligt noggranna grundträning. Idag har jag tänkt igenom ALLA moment inom agility och försökt hitta grunderna till dessa. Sedan har jag delat upp respektive del till ytterligare små delar. Idag blev det startträning i många olika former. 1. kunna sitta stilla bredvid mig när jag står stilla: massor av förstärkning efter varje del!! Kunna sitta stilla med fokus framåt bredvid mig, kunna sitta stilla när jag byter sida (bakom) , kunna sitta stilla när jag tar ett steg fram osv... tills jag kunde stå  och "hoppa" , "fjanta mig" och säga alla möjliga ord som INTE betydde start medan hunden ändå satt stilla med fokus framåt mot hindret. Vi tränade alla moment utan hinder eftersom vi ju har vila från hinderträningen. Därefter samma övningar fast med ökande avstånd. Belöningarna kunde komma från olika håll bakom hunden, framför el. på sidan av. Jag fick ändå honom att vara sittande stilla med "action" dvs beredd!!


Måste komma ihåg att träna grundmoment väldigt ofta!!


Länk till ytterligare en film med Gregg, nu från Crufts.

http://www.youtube.com/watch?v=YORxA5ZAJ-g 

Ovido - Quiz & Flashcards