Direktlänk till inlägg 22 april 2009

Ny agilitytävling! Nytt försök!...vara här och nu lite mer...

Av tiipa - 22 april 2009 10:42

En underbar vårdag!! Och en underbar varm helg på väg! Med en spännande tävling! ( Sölvesborg står på tur..) Vilken tur att jag har så många tävlingar inplanerade.. nya möjligheter hela tiden! Och ytterligare chanser att tänka om och hitta nya idéer som kan leda till bättre resultat.

Har grubblat och funderat mycket nu... framlänges och baklänges...försökt samla i hop alla lösa trådar, VAD ska jag egentligen börja träna på för att hitta rätt och få en större positiv känsla igen...??






Visst! Måste träna på tunnlar, kontaktfält, slalom osv.... finns mycket att göra... men som det blev i Varberg .. i H2 så fick vi till ett kanonlopp .. jag var sååå nöjd och glad under loppet, klurig bana men... Izor klarade en svår slalomingång och resten av banan skulle vi klara tyckte jag.. förutom den där lilla "ut" signalen då som spökade .. som jag skulle koncentrera mig på efter släpet... under banvandringen kom jag i håg att jag diskade mig på en sådan i Kungälv och skulle INTE göra likadant... vad hände... suck.. inga kommentarer :-) .. men ett strålande lopp ändå!! I Ag. 2 var det en disk på.... just det ..det jag tränat så intensivt på och som började gå så himla bra på träning... en "fel" tunnelingång!!! ...vad ska man säga.... resten av banan gick också bra då men jag tappade farten en hel del då jag blev lite besviken över tunnelingången... trots det var jag glad när jag gick i mål.. mycket för att jag var glad igen för slalomet!! OCH det superduperfina upploppet!!! Men mest för att jag fick en så fin och positiv kommentar av en för mig helt okänd person vid målområdet...  (TACK!) hon sa att Izor med sin vackra färg såg ut som en eld som for fram på banan :-) Åh, vad mycket en sådan trevlig kommentar kan göra! ...hon fångade min egen känsla efter upploppet. Vad mycket det är värt att få höra en så positiv kommentar när man kommer i mål... i stället för ..." ..åh..det var ju synd att ni missade...."


Jag skulle ju kunna lägga fokus på att bli ännu bättre på att handla inför tunnlar och "ut" hinder (ta hindret från baksidan)... men jag HAR ju tränat så mkt på det ..och ska naturligtvis göra det men..

...jag skulle ju kunna vara lite smartare i mitt fokus just nu inför en ny tävling... dags att konstatera att det är inom området

FOKUS (det vi ska göra nu och inte det vi ska göra sen..)

 KONCENTRATION (hålla mig lugn..)   


och   POSITIVT TÄNK


som mina största problem ligger och som ställer till det igen och igen på tävling.... hundarna KAN redan " UT" "FEL" tunnel osv....egentligen!


Så jag måste jobba mer på att verkligen vara HÄR OCH NU hela vägen på banan...

Ta mig tid att "tänka till" några sekunder vid starten..

hitta lugnet och koncentrera mig fullt ut på VARJE hinder, VARJE sväng! Vara tydlig och INTENSIV!! Tänka på att vi KAN!!!! LITA PÅ HUNDARNA... men även på mig själv. Måste tagga mig själv lite mer direkt när jag kommer in på banan, och jobba HELA vägen!! Se möjligheterna och inte fällorna!! Alltså tänka mer positivt.... INTE tänka på det som gick fel utan på det som gick rätt och blev bra!!!


Då kommer resten nästan av sig själv...  hmm... vore bra att spela in lite affirmationer att lyssna på före starten... eller att ha en riktigt humörhöjande låt att lyssna på i hörlurarna...

.... ska bara träna lite idag på att vara "här och nu" vid slalomingångar, "ut"-hinder och tunnlar först.... ;-)


 
 
Ingen bild

Sheltieflocken

22 april 2009 18:06

Såg att vi blir konkurrenter i helgen. Eller tävlar dina kanske i small? Hade varit härligt om vädret blir bra, toppen med utomhustävlingar.

 
Ingen bild

Tiina

22 april 2009 21:19

Kul! Mina sheltiepojkar tävlar i medium båda två. ...det är väl isf Izor i klass 2 som ev. kan bjuda på lite konkurrens ;-) om han är på rätt humör. Det ska ju bli varmt och skönt i helgen så det ska bli härligt att få vara ute en hel dag då :-)
Vi ses!

 
Elin

Elin

28 april 2009 17:57

Vilken trevlig blogg! =)

Tack för titten, må gott!!

http://www.fluffmonster.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards