Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Att ge varandra feed-back..

Av tiipa - 17 november 2008 01:01

Det är verkligen olika förutsättningar ute på klubbarna för agilityträning. Många är hänvisade till allmän träning då det är blandat med folk och hundar på olika nivåer.

Det borde ju vara självklart att ge tävlingsekipage , och även de på  andra nivåer möjlighet att träna utifrån sina kunskaper. Hur ska man annars utvecklas på ett bra sätt?


Jag är med i en träningsgrupp som hållit ihop ett bra tag nu, ett gott gäng på  7 personer med hundar av olika raser. Vi kan träna på samma nivå dvs på kombinationer/banor av samma svårighetsgrad.


Efter vad jag förstått om hur andra har det så är jag väldigt glad över att vi är lyckligt lottade att få ha det så här. Trots att vi samtidigt utgick från brukshundklubben på orten ( där vi i tävlingsgruppen under lång tid hade en egen träningstid) pga de svårigheter vi hade där så höll vi ändå ihop och har fortsatt att träna, nu i en egen nystartad klubb.


Det är guld värt att få vara i en grupp där man känner varandra ordentligt, både personer och hundar!


Visst har vi lite olika åsikter ibland men vi är alla målmedvetna och lägger mycket tid på träningar och tävlingar. Vi har utvecklats tillsammans och lärt oss mycket av varandra.


Något som är viktigt men inte alltid så lätt är att kunna ge varandra feed-back. Bra feed-back gör att man lättare får veta vad man har blivit bättre på och även vad man behöver träna mer på...


Det är svårare att "blunda" för sina misstag  men framförallt finns någon där som stöttar en genom svårigheter såväl som framgångar. Ibland har vi glömt bort att säga något konstruktivt till varandra men när vi gör det så är det genast mer utvecklande.


 Dock är det ibland svårt att ge rak feed-back, att veta vad man ska kommentera, i mitt fall för att de andra i gruppen i mina ögon alltid är så duktiga!

Men om man försöker fokusera på något speciellt, ex. hur konsekvent man är med sina signaler , hur man placerar sig på banan, hur väl man följer linjer osv. så är det genast lättare. Ibland koncentrerar jag mig även på att studera tydligare saker som hur föraren håller sina armar eller intensiteten i rörelserna.


Vi försöker säga något positivt /konstruktivt till varandra även ute på tävlingar. Det är så kul att veta att det nästan alltid är någon som hejar på en fast några nu befinner sig i olika klasser och åker till olika tävlingar. Det är även väldigt uppskattat om man får några uppmuntande ord även när det gått mindre bra.. något positivt kan man alltid hitta!


Jag har filmat en del på tävling och tanken är att vi ska kunna titta på filmer från olika lopp tillsammans för att kunna ge ytterligare feed-back på själva tävlingsprestationen...

..kanske något att sysselsätta sig med vid lämpligt tillfälle i vinter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards