Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Inkallningsövningar (genom olika hinder) och skickanden (ut, runt, före, fram, höger, vänster), fart och självständighet

Av tiipa - 28 mars 2009 11:33

Ja, det är som rubriken säger det tema jag har på träningen denna vecka!

Det går ju göra en massa bra övningar på det temat.


Först och främst så består morgonpromenaden av skickanden utan hinder åt olika håll och kanter. Skickar runt träd och stolpar både åt höger och vänster i snabbt tempo, avstånd och på signal "Gå runt". Det är så bra inlärt så det är inga problem att få bra fart på beteendet.


Sedan skickar jag hunden "UT" åt sidan från mig från både vänster och höger, genom att säga signalen och även visa med armen rakt ut åt sidan, när hunden förflyttar sig sidledes direkt på signalen så kastar jag iväg belöningen rakt ut åt sidan lite längre ut än hunden befinner sig. Någon gång om han inte reagerar tillräckligt snabbt så kastar jag mig över belöningen själv i stället, det brukar ge bra effekt :-)


Fortsättningen på detta är att jag skickar genom hopphinder runt hinderstödet. Först utan bom och sedan med bommen upplagd, samma där att jag tränar med avstånd och fart. Med olika typer av byten. Meningen är att jag ska kunna säga signalen redan långt före hindret som står i blickfånget, det hinder jag är riktad mot, så hunden är väl förberedd på att springa fram men sedan direkt tillbaka mot mig. Mina kropprörelser styr åt vilket håll hunden ska svänga, oftast mot mig på den sidan av hindret jag befinner mig på precis innan upphoppet.


Höger- Vänster har jag idag tränat genom att först träna på att skicka framåt, på signalen "fram". Jag använder ungefär samma signal på upplopp med skillnaden att jag oftast upprepar signalen "fram-fram-fram" . Armen ska hållas utsträckt framåt hela tiden då. Själva beteendet att svänga åt hö el. vä har jag tränat in tidigare genom att hunden ska snurra/svänga  runt på stället. På promenaden så har jag ökat svårigheten genom att skicka fram, utan el. med ett litet hinder (kanske en stor gren el. stock i vår väg) och säga signalen. När hunden visar en tendens att vrida sig åt rätt håll ex. direkt eftr hindret vid signalen, så kastar jag belöningen åt det hållet han "ska" . Jag noterar fortfarande att vänster fungerar mycket bättre än höger. Hmm.. blir till att gå tillbaka lite och köra snurranden åt höger lite till...


Inkallningar, startträning och självständighet tänker jag träna mer på i morgon då jag har tillgång till agilityhindren i ridhuset. Eftersom Oxies tävlingar snart står för dörren så passar det ju bra att använda sig av banorna från förra årets tävlingar.

När man tränar ensam så blir det förstås inga hela banor men jag plockar många olika delar från banan och på varje del tränar jag inkallningar och starter (inte bara på den "riktiga" starten) .


 Jag över lite skikthandling för att öva upp sjävständighet.

Passar bra speciellt i starten på banan nedan.

Fart i startögonblicket är A och O om jag ska kapa de där nedrans sekunderna någongång... Snabb och intensiv väg fram till starten, bra peppning och snabbt i väg! Jag belönar intermittent dvs varierar var belöningen kommer, det kan t.ex vara före första hindret el. direkt efter.

Det är viktigt att tänka på att INTE belöna långsamma beteenden om man tränar på farten.. det gäller att ha is i magen bara..  Farten tränar jag även med släppande övningar mot "godisväskan" som vi tävlar om att hinna först till. Men han får bara smaka på belöning om han tar rätt väg förstås! .. vilket han alltid gör. Han vet så väl att det inte lönar sig att fuska..

På denna bana tränar jag några av delarna 1-4 för inkallning och startträning, 4-7 likadant, 8-10, och 15-18 för att få med inkallning genom slalom.



 Det gick ju inte.. perfekt förra året på Oxies tävlingar om man säger så... men då är det ju så bra att träna på samma bana så man får känna att man faktiskt kan behärska den så bra som man vill.

Jag har största hoppet :-) vid Kungsbackas tävling "Häxjakten" dagen innan eftersom vi har större vana vid ridhustävlingar än i den typ av hall de har i Oxie... men vi kan ju sikta på att förbättra resultatet från förra året iaf.


Spännande värre blir det ändå!!


Tillägg natten till söndag:

Nattens "tanke"  låt.......

"Kiss From A Rose"

........"There used to be a graying tower alone on the sea.
You became the light on the dark side of me.
Love remained a drug that's the high and not the pill.
But did you know,
That when it snows,
My eyes become large and
The light that you shine can´t be seen.
Baby,
I compare you to a kiss from a rose on the gray.
Ooh,
The more I get of you,
The stranger it feels, yeah............

.........You remain,
My power, my pleasure, my pain, baby
To me you're like a growing addiction that I can't deny.
Won't you tell me is that healthy, baby?"..........

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards