Alla inlägg den 18 mars 2009

Av tiipa - 18 mars 2009 23:32

Idag har det varit riktigt skönt väder.. och även om jag som vanligt stressat alldeles för mkt på jobbet så har jag känt vårluften närma sig..

Dags att städa undan vinterkänslorna och börja njuta lite mer av livet igen..

Bort med det gamla som man säger... Ja, dags att tänka framåt! Missade tyvärr en träning idag då annat var tvunget att klämma sig emellan.. suck... men jag har ändå hunnit fundera över hur jag ska få bort de där sabla sekunderna .. ja, ofta hundradelarna .. som ställer till det för oss....


Först och främst:

För att hitta en mer positiv känsla så är det viktigt att ibland komma ihåg vad man faktiskt redan uppnått sedan tidigare. För Izor och mig är det en hel del när jag tänker efter... Han är mkt mer pålitlig på banan, det var länge sedan han sprang ifrån mig... han är mer följsam. Förr gick det aldrig att stoppa honom om han låst sig på "fel" hinder men det går faktiskt rätt ofta nu. Slalomet är mkt säkrare och en del svåra ingångar börjar sitta riktigt bra. Hmm... det är viktigt att se till det man blivit bra på så man inte tänker FÖR mkt framåt hela tiden..

Deus har gått framåt massor också.. suck.. måste komma ihåg det med när det strular på banan. Han är lättare att svänga med och han klarar tom högerslalom mkt bättre nu.. än som förut då han ofta hoppade ut ur slalomet vid 10:e pinnen under högerslalom...

Så det finns hopp om att det ska fortsätta bli bättre!


Men var ska jag plocka tillbaka lite tid på banan? Gör jag verkligen allt som går..

Några frågor jag måste ställa mig och hitta svar på...

Kan jag tjäna tid på att sätta Izor ännu längre ifrån vid starten? Är ju rädd att han hinner fokusera "bakåt" i stället på andra hundar.. men jag MÅSTE våga lita på honom ändå..

Kan jag tjäna tid på att inte själv "stanna till" när han ska göra sitt kontaktfältsbeteende? ..ska försöka springa förbi i stället men ändå vrida axlarna mot honom  och ha ögonkontakt tills han får sin "kör" signal.....

Kan jag tjäna tid på att jobba "närmare" honom i svängarna? eller.. ska jag släppa honom ännu mer självständigt?  Kan jag tjäna tid på att springa förbi honom i slalomet så han får "jaga mig" lite mer? ..lita på att han inte går ur då....


Hmm... hur ska jag veta om jag inte testar? Ska försöka hitta svar på detta under några träningstillfällen, blir nog bäst också att ta tid lite oftare under träningspassen.


Sen var det ju det där med tunnlarna... måste kunna springa rakaste linjen själv och lita på att hunden springer nära mot mig då jag håller in handen mot kroppen.. (förbi "fel" tunnelingång) och att han springer in mot tunneln i stället då jag håller ut armen åt det hållet... (mot rätt tunnelingång..)


Våren är här, trots att vindarna ännu gör sitt bästa för att hålla kylan framme... längtar efter sommaren, speciellt till alla roliga tävlingar vi har framför oss... men även till sol och bad och lugna sköna sommarkvällar...


Bild på Izor,  när han var valp, en varm dag vid sjön nära oss....



Låt av Savage Garden Truly Madly Deeply

"...I wanna lay like this forever..Until the sky falls down on me....."

Ovido - Quiz & Flashcards