Alla inlägg den 6 mars 2009

Av tiipa - 6 mars 2009 00:42

Detta så utmanande men så roliga hinder... Balansbommen! Det är ju oftast den som höjer spänningen om man jämför med övriga kontaktfältshinder.. Gungan fungerar oftast alltid bra såvida den inte väger för lite så hundarna tappar greppet och flyger av i stället....


Om jag hade börjat om med en ny hund idag så hade jag lagt ner MYCKET mer tid på kontaktfältsträning redan i början. Då betyder MYCKET verkligen väldigt mycket tid! Det hade jag nog ändå tjänat på i längden... Men det var ju så kul att slipa på handlingen i stället.. Jag tränar mycket ändå numera men den viktigaste delen är svårast att träna på.. mitt problem är mest att det går så bra på träning på balansen men sedan blir det lite osäkrare på tävling. Jag vet... det är ju skillnad i spänningsnivå, nervositet osv.. Men hur ska jag få träningen att likna tävling lite mer.??


Det första jag tänker på är att jag fortsätter träna på att verkligen ge järnet och springa så fort det bara går när vi tränar.. att träna på att hamna i många olika positioner själv när hunden ska utföra sitt kontaktfältsbeteende. Nu blev det ju väldigt bra i Linköping senast, kunde inte varit bättre. Men det känns ändå inte "säkert" ännu.. Egentligen så går det mesta annars bättre på tävling än på träning för mig.. Trots att jag ofta är så nervös på tävling så verkar det vara precis rätt metod för att jag ska bli tillräckligt koncentrerad också..


Jag har lärt mina hundar att trampa på kontaktfältets slut. Funkade bäst med Deus men Izor slarvade ibland så jag fick ändra beteende på honom. Han ska nu i princip göra ett snabbt läggande med tassarna på kanten. Det är mkt säkrare och tydligare för Izor.. känns att det blir bra på tävling också. Framför allt blir det så mkt tydligare för mig själv också, det blir så uppenbart om han inte gör precis som han ska.

Nackdel? Ja.. det tar väl längre tid än att bara trampa i farten förstås..

Men säkerheten i beteendet uppväger det.


Fast.. det hade ju varit lite spännande att testa springande kontaktfält.. RC! (Running contacs) Skulle det fungera för oss?? Nja... det tar så lång tid att lära in nu tror jag om man ska få det säkert.

I dagens konkurrens i de höga klasserna så blir det väl nödvändigt till slut med att man har RC för att ha ngn chans att nå täten.

Dock finns det även nackdelar med att ha RC.....


 På bilden nedan så har den hund med RC  en fördel.. när hunden ska rakt fram efter balansbommen.


 


Men om banan ser ut som nedan så har en hund med ett speciellt kontaktfältsbeteende , ex. trampa, en fördel eftersom hunden får lättare att genast tvärt byta riktning.




Dessutom är det betydligt svårare för en domare att hinna se om det blir rätt när hunden har RC, än om den har ett speciellt stoppande kontaktfältsbeteende.


Så jag fortsätter väl med de beteenden hundarna har nu.. vi får väl hitta en sekund att tjäna på ngt annat i stället!


Åh, äntligen blir det helg!! Jag längtar väldigt mycket till speciellt..

  <3  fredag kväll <3     ... ska bara ha skönt och mysa.... Bäst att passa på att ta det lite lugnt nu för...  nästa helg blir det ju i stället en lång resa och övernattning då vi tävlar i Fagersta. Men det ska bli så kul!!



Ovido - Quiz & Flashcards