Alla inlägg den 4 mars 2009

Av tiipa - 4 mars 2009 17:20

Behöver lugna ner mig lite nu tror jag ..låter nog lite konstigt med tanke på rubriken på dagens inlägg ;-)...  Så jag lägger in en låt ovan med en väldigt vacker lugn och skön låt... som heter "Run" ! Den är väldigt känslofylld, precis som jag känner mig..


För.. Oj, vilken intensiv tid det varit, mycket som hänt på väldigt kort tid. Tankar som snurrat runt fort i huvudet och känslor som växlat åt alla håll. Har kanske inte fokuserat så mkt på agilityträningen som jag borde... Slalomträning och kontaktfältsträning har inte förekommit på flera dagar... väldigt ovanligt för mig..! Men det kanske är bra med lite paus ibland.


Nu till ämnet för dagen:

Nu har både jag och hundarna kommit vidare en bit på träningen av fysisk grundstyrka och kondition. Men.. inte har vi tränat så mycket på att kunna öka hastigheten egentligen. Det är ju det som krävs för agilitytävlandet. Man behöver inte träna så mkt uthållighetsträning egentligen, ett lopp tar ju knappt en minut. Däremot så kan man tjäna en del på att kunna höja sin egen hastighet och förmåga att accelera.

Hur har jag då gjort? Det har blivit en del intervallträning , hög hastighet växlande med lugnare springtempo i många omgångar per tillfälle. Men det är ju inte det roligaste precis.. föredrar nog en vanlig joggingtur ..så det finns lite kvar att träna på om man säger så... Ok, viljan finns i alla fall. Jag i alla fall ganska trött på att missa pinnar pga de envetna 100 delarna i tidsfel som förföljt oss i flera lopp... Och det beror ju förstås mest på mig.


Enligt boken idrottens träningslära så är snabbhet en komplicerad grundegenskap som bla påverkas av förmågan till avspändhet, uppvärmningsgrad och tillgång till energi...

Alltså: Man ska slappna av före ett lopp, äta bra mat i god tid innan och se till att värma upp ordentligt.

Om accelarationen ska vara effektiv så ska man göra ett kraftigt frånskjut, det kommer att ge en större steglängd och medför kortare kontakttid med underlaget.

Hur borde man träna då?

Ett lämpligt schema enligt boken för snabbhetsträning kan vara att växla mellan: (varje moment ska upprepas ett flertal gånger i följd)

1. Stegringslopp: 20m. lugn löpning + 20m successiv acceleration

2. Startaccelerationer: Maximal acceleration 10-20 m från stående position.

3. Löpacceleration: 10 m acceleration rakt fram +10 m riktningsändring    +10 m maximal löpning med ny riktningsändring.

4. Temposkifte: 10m maximal acceleration + 20m avspänd löpning + 10m acceleration.

Pauserna mellan övningarna bör vara så långa, 3-4 min, så man kan prestera maximal insats varje gång.

Träningen bör kombineras med träning av uthållig snabbhet:

ex. springa 60m, sedan 100m, sedan 150 m. med maximal insats eller

5x 200 m. maximal insats, repetera 5-10 ggr. Eller med tempolöpning: 10x100 meter med maximal insats.

Man får inte glömma att styrketräning också främjar förmågan att springa fort. tex. så har lårmusklerna en avgörande betydelse för att man ska kunna accelera effektivt.


ja, ja.. ska försöka träna lite mer på det här..

Men man kan ju alltid jobba på att kunna skicka hundarna lite mer också, så de jobbar mer självständigt, för att hinna placera sig  bättre inför nästa hinder.

För hundarnas del gäller ju förstås att verkligen kunna ladda upp dem inför loppet. Se till att startögonblicket blir intensivt! Ja! Nu kör vi!!!



Ovido - Quiz & Flashcards