Alla inlägg den 10 mars 2009

Av tiipa - 10 mars 2009 20:29

Träningen blev av som planerat igår, skönt, det behövdes verkligen! Inte minst för att jag ville finslipa en hel del inför tävlingen i helgen.

Något som gnagt lite i mig var ju den första delen av agilitybanan i Linköping.. då vi diskade oss trots ett i övrigt väldigt bra lopp.


Under banvandringen växlade jag mellan 3 alternativa vägar och valde att göra ett bakombyte som svängsignal före en makarontunnel.. (Det blev då fel ingång pga att jag blev lite sen med bytet) Så jag lyfte upp denna fundering hos Jenny och fick förstås ytterligare ett handlingsalternativ... som var så självklart och enkelt. Oftast gör vi ju saker krångligare än det behöver vara.. När jag testade hennes idé så blev det förstås bra och rätt hela tiden med Izor.. även om jag ändå har mkt att jobba på för att bli tydligare och inte ...suck..ta ut honom i onödan från linjen för att underlätta.."..(jag lovar! Det är helt omedvetet!)  ... "skäms"... jag skulle ju inte köra på säkerhet längre!


En bana från Jennys DVD som verkligen ger en ngt att jobba på för att få till bra svängar och raka linjer:



 Jag jobbar mkt med fartträning i olika former, både med och utan hinder. Oj, vad jag har kämpat i början för att få upp fart i slalomet t.ex men nu ser det bra ut.

Några saker att tänka på för er som känner att er hund inte har bra fart på banan:

-Motivation! Se till att hunden verkligen är motiverad att springa fort, det ska löna sig. Hög kvalité på belöningarna alltså!

-Är hunden tillräckligt uppvärmd..? Tro mig.. många hundar är inte tillräckligt uppvärmda och uppmjukade innan de ska hoppa...

-Variera VAR belöningarna kommer, ex. före ett hinder, efter ett hinder, mitt i ett hinder! Det ska vara överraskande för hunden. Om hunden alltid är säker på att belöningen kommer senare efter hindret så kan farten bli lägre just i hindret ex. mitt i balansen..

-Fundera mer över hur hög hundens intensitet är vid starten, tagga upp den ännu mer med din röst och rörelser el. använd leksak.

- Vid fartträning ex. i slalom: Belöna endast de prestationer som når medelfart och över medelfarten. Belöna inte ett långsamt slalom.

- Ha tålamod, om du tränar precision, ex. ny teknikträning så kommer farten få ett bakslag, när hunden blir säkrare på sin uppgift så kommer den öka farten igen.

- Se till att beteendet är flytande! DVS är signalsäkert! = Görs på signal och fungerar i alla miljöer och i alla situationer! Då blir beteendet mer automatiserat för hunden och den klarar störningar lättare.. och kan koncentrera sig mer på att springa fort!

-Är du själv tillräckligt intensiv i dina signaler och rörelser? Förvänta dig inte att hunden springer i sitt fortaste tempo om du själv är lite okoncentrerad och seg...

-Vänta inte på hunden..  Låt hunden springa i kapp dig i stället i så fall, ta kommandot själv!

-Något annat jag själv gjort just i slalomet är att ha ett ljud, dvs en signal, som hunden associerar med fart! Varje gång mina hundar rusar omkring i vilt tempo när de leker och jagar varandra så har jag lagt på (gjort) ett ljud samtidigt.. (Pavlovs klassiska inlärning!) Det ljudet gör jag sedan varje gång när hunden utför slalomet

:-)




Ovido - Quiz & Flashcards