Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Får jag komma hem idag?

Av tiipa - 30 oktober 2008 23:00

Du som är på väg att skaffa en ny hund. Om du har plats i ditt liv för en till familjemedlem. Tänk till en gång extra. Kanske du i stället har möjlighet att hjälpa en hund som ingen vill ha? En hund som haft ett tufft liv och som förtjänar ett riktigt bra hem.. Det finns så många som behöver det.


Här är några tankar från en sådan hund: Fri översättning efter en dikt av Sandi Thompson


"Får jag komma hem idag?"

Min familj tog mig hem med öppna armar. De kramade mig och log mot mig och sa att jag var så charmig.

De lekte med mig, skrattade med mig och överröste mig med leksaker. Jag älskar min familj, det gör jag verkligen.

 Barnen älskade att mata mig med godsaker och lät mig sova med dem.

Jag brukade få gå ut på promenader flera gånger om dagen de fick kämpa lite för att hålla mig i koppel.

Jag är stolt över dessa minnen som jag aldrig ska glömma.

Nu bor jag i ett hundhem utan min familj. De som brukade skratta och berömma mig när jag lekte med de gamla skorna.. men jag visste inte skillnaden mellan de gamla och de nya skorna..

Ungarna och jag kunde leka i timmar med en trasa så jag trodde de tyckte det var ok att tugga på badrumsmattan. De sa att jag var utom kontroll och måste bo utomhus.

Jag förstod inte, även fast jag försökte. Promenaderna tog slut , en efter en, de sa att de inte hade tid.

Jag önskar att jag kunde ändrat mig. att jag förstod vad jag gjorde fel. Mitt liv blev så ensamt, fastbunden ute på bakgården i en kedja.

Jag skällde och skällde hela dagen lång, för att bli av med min oro, undvika att bli galen, så de förde mig bort därifrån.

De sa att jag orsakat en allergi och pussade mig farväl.

Om jag bara haft lite mer stil, uppfört mig lite bättre som när jag var valp.. kanske jag fått stanna kvar. Då skulle jag inte varit så svår att hantera när jag växte upp.

-Du har bara en dag kvar sa hundskötaren.. Innebär detta en andra chans??  Får jag komma hem idag?.................. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards