Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av tiipa - 16 oktober 2008 22:45

Ibland blir man inte riktigt klok på sin hund.. speciellt när de plötsligt ser spöken som man själv inte ser. "Vad morrar han på egentligen?"  För det mesta har man ju en aning men vid vissa tillfällen känner jag att jag som människa är rätt underlägsen mina hundar gällande uppmärksamhet.


Deras fenomenala hörsel har ju också stor betydelse, men förmågan att uppfatta saker och ting snabbare är fantastisk. Hur ******* ska det vara så svårt varje gång att själv få syn på grannkatten INNAN hunden sett den och redan hunnit spänna musklerna och ladda för att jaga ikapp den.. fastän jag är beredd innan.. tror jag åtminstone..


När jag var ute på en promenad vid skogen i kväll så trodde jag att det skulle bli en skön avslappnad tur.. trodde jag ja! I stället så fick hundarna mig att vara beredd på att möta något bakom varje träd, "en varg?" " älgar som flyr från jägare" "hmm.. någon skummis kanske?" och började fundera på folk som försvunnit spårlöst..! Jag kan lova att jag inte brukar vara ..hmm ..orolig.. när jag går i skogen (långa ensamma skidturer som liten i björnskogar i Norrland har ju härdat en som tur var) Men NU var pulsen rätt hög och det var helt hundarnas förtjänst. DE såg ju något!! VAD var det?? I alla fall var de väldigt stirriga på konstiga ställen.


Först så stannade båda plötsligt och stirrade UPPÅT mot en klippa.. Jag stirrade också så mycket jag kunde men inte fasen varken såg eller hörde jag något. DET är ju det som gör en lite nervös. Tänk om det åtminstone kunde titta fram en grävling då eller tom en älg.. helt ok.. bara jag får veta vad det var! Precis när de , och så småningom jag,  börjat lunka fram igen i godan ro så stannar Izor och raskt efter Deus och fokuserar bakom sig! Sådär plötsligt stelnar de till och jag vänder mig tvärsnabbt men ser jag något där kanske?? Nejdå! Tur var väl det förresten... Jaha, nu kunde jag inte låta bli att kika bakom mig under resten av skogspromenaden..


Ibland har de en så bra uppmärksamhet minsann!! Tvärtom brukar det vara med mig, utom på tävling.. då är min uppmärksamhet av världsklass!! Om den bara var riktad åt rätt håll vill säga. Då noterar jag sekundsnabbt om något rör sig bredvid mig i starten.." där är en annan hund som min hund kommer att bli störd av" .. "måste hon leka just där med bollen?" " Varför sitter de vid målet så himla nära banan?"  Precis en sådan typ av uppmärksamhet som just då kunde få vara lite mindre" utåtriktad". (Hur tränar man egentligen på att bli bättre på att fokusera på rätt saker? Försöker koncentrera mig på uppgiften men...Har någon några bra tips så skriv gärna en kommentar.)

 Hunden, som jag tror ser allt som JAG ser just då, har i själva verket en väldigt smal fokusering.. fast åt rätt håll , fokus och uppmärksamhet på linjen som leder till målet där något viktigt som smakar gott väntar. Men just ikväll, ja andra tillfällen med, så överglänser hundarna mig tusenfalt med sin uppmärksamhet för omgivningen.. och jag börjar känna mig knäpp som inte fattar något!


På klickerinstruktörsutbildningen talade vi om att hundar ofta ser och uppmärksammar andra saker än vi tror, att de kanske betingar träningen på ett annat sätt än vi tror, och att vi måste tänka på att hundar tar in väldigt mkt av allt som händer omkring.. saker som vi kanske missar och som därmed påverkar träningen.


Vi såg en kort filmsnutt, en slags uppmärksamhetsövning, Jag ska inte avslöja för mycket, titta själva, men jag missade rätt rejält kan jag säga.. Ni ska fokusera väldigt noga på det vita laget och räkna antalet passningar de gör.


Hmm jag borde nog vara lite mer uppmärksam bakom mig i skogen.. ;-) men som tur var har jag ju hundarna som hjälper mig...

Ovido - Quiz & Flashcards