Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av tiipa - 15 oktober 2008 23:54

Slalomträning, det vi SKA kunna innan klass 3, så vi kan vinna där ;-)

Åh, detta ”eländiga” hinder som så ofta ställer till det... men vad vore väl agility utan det? Kul att ha något att jobba på så länge!  Det är så många otroligt duktiga ekipage där i klass 3 så jag skulle nästan ”skämmas” om vi inte fixar slalomingångarna innan vi kommer dit. Ingångar från höger fungerar redan väldigt bra men de svåra vänsteringångarna rakt in från sidan... suck.. Men det är ju nu vi ska passa på att träna ordentligt på allt!

Läste ett gammalt nummer från Clear Run för att få lite inspiration och kom fram till att detta är det vi ska klara av först:

Ø  Inkallning genom slalom.  Hur? Stegvis träning, från början av slalom, tänka på att inte vända mig om innan hunden är jämsides, lägga till ett hopphinder el. tunnel innan, placera mig själv längre bort från utgången,

Ø  Slalom med ökande sidoavstånd till föraren utan att hunden lockas att gå ur. Hur? slalom i rundbana där jag successivt ökar sidoavståndet genom att göra en mindre cirkel själv i mitten

Ø  Alla möjliga svåra slalomingångar. Hur? Noggrann träningsplan, små ministeg framåt i träningen, lägga till hopphinder utifrån ”klockan” , tänka på att börja varje träningstillfälle med en något lättare ingång än den vi avslutade med senast. 

Ø  Göra klart slalom fast jag själv springer före och placerar mig vid nästa hinder. Hur? Samma där, successivt öka avståndet fram till mig, tänka på belöningsplacering, vara 100% konsekvent att hindret ska slutföras oavsett min placering el. rörelse

Ø  Bakombyten strax före slalom från olika vinklar, Hur? Börja med byten långt innan för att sedan byta närmare hindret, först träna ”lätt” på få slalompinnar.

 

Ska försöka att inte ”nöta” på slalomet i vinter , det är bra om hunden får sin vila men sedan  så blir det en kraftansträngning när vi sätter igång igen! Har missat att ta tid på slalomet för oss! Självklart är ett viktigt mål att öka hundens fart genom hindret, superviktigt om vi någongång ska ha något med tätstriden att göra...

Ovido - Quiz & Flashcards