Alla inlägg den 13 oktober 2008

Av tiipa - 13 oktober 2008 21:51

Tanken var att jag skulle flytta bloggen till en egen hemsida.. men det har inte blivit någon ännu. Så jag får väl starta upp sjusovaren här igen. Dessutom tappade jag tyvärr en hel del kreativitet pga alla problem vi hade på klubben. Men nu känns det bättre igen!

Mycket har hänt under hösten, det finns mycket att berätta om på agilityfronten men det viktigaste är att jag och tävlingsgänget på klubben lämnat den bakom oss för att starta en egen förening. Det blir en agilityklubb förstås.

Ni kommer att få höra mkt mer om detta men det får komma i senare inlägg.

Jag får säga förlåt till er som skrev kommentarer till några av de tidigare inläggen och som fått vänta för länge tills jag nu lagt in dem. Tack i alla fall!


En intressant diskussion som fastnat lite i tankarna är fart kontra sväva svängar. Titta på VM-hundarna, en hel del har inte supersnäva svängar men har ändå bra tider. När vi tränar mkt på att få till kortast möjliga sväng.. hur mkt tappar hunden av sin fart då egentligen? Viktigt är väl då att jobba mest på att hålla uppe farten men  lägga in några sekvenser med några få riktigt snäva svängar i "farten". dvs inte stå och traggla med svängar i låg hastighet under en längre stund. Något jag ska testa med mina hundar är att ta tid då de springer i en släppandebana mot en matskål och registrera hastigheten per sekund. Visst ser man ju att det går fortare än på tävling men hur stor är skillnaden egentligen? Hur mycket snabbare kan hunden med andra ord springa även på tävlingsbanan med rätt motivation. ok.. man få ju självklart tänka på att det är svängar och svårigheter på vägen men man får i alla fall en fingervisning. Sedan är nästa steg att fundera över

VAR på banan jag måste öka farten, el. tvärtom. var brukar vi förlora tid? Hur mkt tjänar man egentligen på att sätta hunden vid start  el. springstarta? Svaret kanske förvånar om man testar detta flera gånger på samma kombination/bana.


Den här kombinationen har jag testat, vilket handlingsalternativ ger snabbaste vägen?  Filmen visar olika handlingsalternativ, alla hade jag inte själv tänkt ut på en tävling. Ofta fastnar man ju i samma trygga spår. Lägg även märke till att det är en fälla med om ni testar hmm.. framförbyten är fortfarande ett måste för min hund men svårast för mig själv att hinna. Blir oftast att jag inte vågar det på tävling.. men det är bara att kämpa på och våga lite mer!




Ovido - Quiz & Flashcards