Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Många bra övningar fast med få hinder.

Av tiipa - 26 oktober 2008 21:31
http://www.cleanrun.com/index.cfm?aff=80964

I kväll var det agilityträning. inte så många gånger kvar nu på ridhusträningen. Jag kan ju fortfarande inte vara med men som tur var så fanns en son till en agilitykollega med idag och han körde flera övningar med Izor. Det gick över förväntan! Dels hade sonen både långa ben och därtill ordentligt med drag under skorna och en intensiv handlingsstil så det blev snabba lopp. Dessutom var det ju några veckor sedan Izor fick vara med och det gjorde att han var riktigt taggad.


Där ser man, det är inte så dumt att göra ett litet uppehåll ibland.  Izor klarar ju ett förarbyte väldigt bra..  bara man har något "gott" att ge sedan. Lilla Deus (som inte alls uppskattar om det är någon annan än mattarna i familjen "styr" .. nej det går nästan inte alls.. ytterligare något som de är helt olika på trots broderskapet) fick stanna hemma och vara "barnvakt", känns rättvist att dela upp träningen mellan dem så det blir lite bättre kvalitet. När jag har med bägge hundarna så ska man hinna byta hund mellan övningarna samtidigt som det kanske är dags att banvandra eller hjälpa till att bygga om. Det blir ofta lite stressigt, så det är skönt att få koncentrera sig på en hund på träningen.


Vi har under senaste månaden tränat på kombinationer/övningar som vi hämtat ur tidningen Clean Run. Det var en artikel om "trädgårdsövningar" man kunde göra med få hinder. Det bästa , förutom att dessa jättebra övningar inte kräver att man plockar fram hela banan, är även att man inte behöver bygga om! På en och samma bana ska man göra en mängd olika övningar och ofta är det en väldigt bra successivt ökande svårighetsgrad på övningarna. Jag kan verkligen rekommendera detta!

Se hemsidan:

http://www.cleanrun.com/index.cfm?aff=80964


I kväll känns det mer positivt! Kanske jag hinner bli så pass bra i axeln till vintern så vi kan tävla ! Det känns inte omöjligt att vi åker i väg till Linköpings BK i slutet av februari, vad skönt! Då behöver vi inte vänta så länge på att köra klass 2 lopp med Izor.  Deus första lopp nästa år blir nog i Oskarsström. Det betyder att vi måste starta träningen igen senast i början av Januari.. helt ok. Då har båda jag och hundarna haft tillräckligt med vila.


Idag fick en i vårt tävlingsgäng en efterlängtad pinne i Agilityklass 2 i Västerås. Grattis !! Nu är de uppe i klass 3 i både agility och hopp. Kanske vi nu får 2 ekipage att heja på under MY DOG tävlingarna i Januari.

Jippie! Mycket kul att se fram emot.


Först klickerkursen sista helgen i november och direkt efter ska jag med jobbet till Wales för att besöka en skola liknande vår. Min uppgift är att fördjupa mig i deras kursupplägg för deras djurvårdsinriktning. Meningen är att vi ska samarbeta med skolan och kunna ha ett utbyte av både kunskap och elever. December som ändå är helt full av aktiviteter i vanliga fall är nu helt överbokad!!! Men det ska bli kul i alla fall!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards