Direktlänk till inlägg 22 mars 2008

Det var ju också en upplevelse.....

Av tiipa - 22 mars 2008 21:55

Nyss hemkommen från Oxies tävling. Vädret hade vi i alla fall tur med kan jag säga.... hmm.. Fast många verkade haft svårigheter på annat håll eftersom de var så många som inte dök upp på tävlingen.


Det är inte mycket som får min hund "spak" och bli TYST medan han står och kollar på ekipage som just springer en bana, om det dessutom är en sheltie som även skäller samtidigt så är det en ytterst ovanlig bedrift kan jag säga. (Han vill oftast springa efter alla som rör sig över en agilitybana i full fart. ) Men så blev det när vi kom in i Nils Holgersson hallen till Oxie BK:s tävling. Stort.... ekande högtalare....  skällande hundar omkring -som vanligt- men ändå så annorlunda. 

Direkt förstod jag att detta var ett kaos. Funktionärerna el. vilka det nu var, hade glömt att ta med det "stora blädderblocket" så inga ekipage hade någon aning om exakt när de stod på tur att få komma in på banan. Det var ingen överstrykning på listor heller som annars hade kunnat vara till viss hjälp. Ingen visste om VILKA av ekipagen på startlistorna som skulle komma el. inte. Det ledde till att alla var tvungna att stå redo nära startfållan under i princip hela klassen, oavsett om man hade startnummer 4 el. 34. Inga startnummer, namn eller resultat ropades ut i högtalarna under loppet. Det var upp till oss att hålla reda på och om man missade sin start så var "loppet kört", hjälp! Det kändes en aning oroligt kan jag säga.

Large förarna vågade nog chansa lite på hur mkt tid de hade på sig eftersom de var så många. För mig betydde det att uppvärmningen till AG2 blev lidande eftersom det var för trångt att hålla i gång hunden på plats, och dessutom krockade klasserna, missade därmed min banvandring till Hoppklassen...jag och några till fick snabbt gå en egen banvandring tillsammans med smallklassen sen var jag tvungen att starta direkt eftersom de andra i medium redan kört.  hann inte ens gå av honom efter första loppet. Detta var förstås lite jobbigt för oss som behöver lite ordning och reda för att hålla nerverna på plats.

Men det är ju sådant som kan hände tyvärr och det är bara att göra så gott man kan ändå. Hur gick det då för oss? Debuten i AG2  var ok ändå med tanke på att det var första gången vi tävlade i denna miljö, men vi fick bla. fel på slalomen, han gick ur vid 4:e pinnen. Förstod efteråt att jag troligtvis trängde honom. Han hoppade av balansen för tidigt , jag kom alldeles för långt bak och då var mitt  ropande "TRAAAAMPAAA!" ganska värdelöst.. Han missade en tunnelingång lite vilket INTE hör till vanligheterna. Detta beteende hände med till hoppklassen sen...Totalt 15 fel i agilityn. Annars var det roligt att springa AG2 banan , den var klurig med flera fällor men kändes ändå lagom utmanande och vi borde inte ha några problem egentligen att klara en sådan bana om bara koncentrationen finns hos oss båda. Det var väl det som var roligt ändå trots det trista resultatet, kände ändå att vi har en bra chans att klara 2:an om vi bara är på "hugget".

Hopploppet startade mycket bättre, slalomen gick bra men sen var det en dubbelsväng med en stjärna och fällor på båda håll, där saktade jag nog farten själv tyvärr och då gick alltså vovven förbi ett hinder och tunneln direkt efter. Totalt 10 fel. (Måste påminna mig om att ge många fler förstärkningar/belöningar till min hund vid tunneln under träning) .


Det är alltid så för mig tyvärr att om det blir en liten miss någonstans så blir hela loppet förstört. Vi påverkar varandra negativt på det sättet varje gång det råkar bli ett litet fel. Så våra resultat "åker verkligen berg och dalbana" , "svart el. vitt", "i toppen el. botten.".. så är det alltid. Beror väl på att jag verkligen vill vara bland de första för att vara nöjd med ett lopp. Antar att det ändå är bra att ha viljan att vinna men jag måste fortsätta jobba med att kunna "köra på  som vanligt" resten av loppet även om det uppstått en miss.

Det var många kända ansikten och det var roligt att se på deras lopp. Jag höjer på hatten allra ödmjukast åt alla klass 3 förare som gjorde så fina lopp, hoppas verkligen att jag och min hund  blir lika duktiga snart. Hmm.. ändrar den meningen...  hoppas JAG blir lika duktig snart.. min hund är redan så duktig.. bara JAG lyckas få honom tillräckligt fokuserad.

Det var många duktiga ekipage från Danmark med, bla. ett med en suuupersnabb liten vessla till sheltie som jag inte kunde släppa blicken i från på en lång stund efter deras lopp. "Husse" var rätt snygg också... ;-)

Banorna var roliga , men kanske lite väl kluriga i öppenklasserna.


Det var sorgligt när tävlingen var slut.. nu dröjer det en hel månad innan vi får tävla officiellt igen. Nästa tävling blir inoff. i Borås i mitten av april. sedan blir det ingen tävling för oss förrän i början av maj!! ... ok... det ger ju förstås bra möjligheter att hinna träna ordentligt och komma i bättre form. VÄNTA BARA!!! Nu har jag fått hem min lilla balans så nu ska här inte bara tränas slalom utan även kontaktfält varje gång vi ska ut på promenad.

Bilden ovan ska föreställa ( lite dålig kvalité eftersom det är taget med mobilkameran) Jenny Damm och Elvis under öppen ag. klass , de  gjorde lysande insatser som vanligt under tävlingen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards