Alla inlägg den 9 mars 2008

Av tiipa - 9 mars 2008 14:28

  • Oj, nu var det alldeles för länge sedan som jag skrev i bloggen, jag som skulle skriva lite i princip varje dag. Men min dator har krånglat med mottagningen så....
  • Men nu är det dags, det är ju mkt som är på gång. Äntligen är det snart dags för tävling igen. Den där spännande stunden när man står där och väntar på startssignal och undrar hur det det ska gå .... Men det är ju just det!!! Jag ska inte stå där och undra, måste tänka på att det SKA gå bra, vi ska göra ett perfekt lopp! Men det är inte så lätt alltid att styra sina tankar...  Studiecirkeln i tävlingspsykologi och föreläsningen med Niina Svartberg gav en del redskap jag haft nytta av men .. det var till det där "jäkla" slalomet började krångla igen!! Jag ska inte säga att "om bara slalomet inte fanns så.." Nej, tanken skulle inte föresväva mig alls.. Slalomet är ju ett av de roligaste hindren att titta på när andra hundar utför det och man kan ju verkligen, i mitt fall i alla fall, säga att den ju förhöjer spänningen väldigt mycket under tävlingen. ;-)

  • Min underbara hund hade ju ett strålande utfört slalom under tävlingarna i höstas, bra ingångar och härlig fart. Oj, vad vi har kämpat med detta tidigare. I början så fanns farten alltid på banan utom just i slalomet vid flera tillfällen eftersom jag själv var så oroligt för just det hindret, så han sänkte farten och GICK igenom många gånger. Tills jag tränade så mycket på ingångar m.m så allt verkligen fungerade även på tävling och jag kunde slappna av vilket ledde till att hunden också fick roligare och därmed bättre fart!

  • Så varför säger jag "jäkla slalom..? Jo, nu har det börjat strula igen sen några veckor, ungefär sen vi satte igång träningen efter den lilla vinterpausen. Plötsligt missar han många ingångar, hoppar ut efter 10 pinnen osv. Då kommer ju min nervositet som ett brev på posten.. så då går det ju ännu bättre..NOT!! Som tur var fick jag lite privatträning för ett tag sedan, då såg vi ju att HUNDEN inte har några problem med kunskaperna gällande slalomet. Som vanligt är det förarens , dvs mitt fel att det krånglar. Fick rådet att använda "ut" kommandot även vid slalom, då det är väldigt sneda ingångar, så jag skulle få ut hunden till en lite rakare linje. Det fungerade faktiskt! Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Nu är det grundträning som gäller igen. Inte hålla på och slipa på handling på klass 3 banor hela tiden som man lätt fastnar i för att det är så kul. Vi kör grundträningsmoment flera ggr varje dag. Ingångar, startträning och kontaktfält med hög belöningsfrekvens.

  • Nästa agilitykurs jag håller på klubben får bli en grundkurs en helg där vi använder klicker. Tyvärr är det många nybörjare som inte vill lägga tillräckligt med tid på grundträning. Sedan när de inser hur viktigt det är så ångrar de att de inte var så noga i början. Eftersom jag ska gå klickerinstruktörsutbildning under året så vill jag nu även lägga in det i några av mina kurser på klubben. Kanske det är några som hållit på ett tag som också kan tänkas ha intresse av en sådan kurs? Jag tänkte köra enligt Susan Garrets filosofi och utgå från en del av hennes övningar.

  • Till påsken är det tävlingar i Oxie ( debut i agilityklass 2 !!, kontaktfälten sitter i alla fall fint på träning men farten ökar ju en del..) Innan dess är det Kungsbackas "Häxjakten" på långfredag ( sista pinnen i hoppklass 1 hägrar, hänger bl.a på min förmåga att koncentrera mig) . Åh vad det ska bli roligt !! Men Kungsbacka brukar oftast inte gå bra för mig av någon anledning, hoppas att namnet på tävlingen kan ge lite magisk påverkan på loppet. J

  • Först väntar en helg full av, är jag säker på, givande träning. Vi ska nämligen till Maria Melakari och hennes agilityloft i Tåndemåla på ett sheltieläger, Detta har jag sett fram emot länge. Maria har ju väldigt bra erfarenheter av shelties både genom tävling och genom sin egen kennel. Jag förväntar mig krävande, fokuserad men framför allt rolig träning. Sedan har jag förhoppningsvis ett bra "bagage" med mig inför tävlingarna helgen efter, både mentalt och tekniskt.

  • Regnet öser ner där ute men jag måste ju tänka på konditionsträningen för både mig och mina hundar så det är väl bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut.






Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards