Alla inlägg den 21 mars 2008

Av tiipa - 21 mars 2008 21:55

Så var den första tävlingsdagen för denna påskhelg avklarad. Jag hade ju hoppats på en pinne så att jag skulle slippa åka till Oxie i  morgon...

jag kan alltså konstatera att jag ändå får åka dit ..

Jag vaknade med huvudvärk och ont i ryggen.. ingen bra början på dagen. Men det skulle inte få stoppa mig. Skyndade raskt fram till fönstret för att kolla in det omtalade snöovädret som skulle parkera över västra Götaland under dagen och natten. Visst var det snö och rätt halt men inte så mina planer skulle ställas in i alla fall. Tog ändå lång tid att komma fram.

Mina kollegor hade redan kört Agility 1 och diskat sig där.. kan hålla med om att den var lite lurig på något ställe, spec. för de hundar som gärna drar på balanshinder om tunneln står bredvid som den gjorde. Men jag hade gärna kört detta lopp för att få lite "uppmjukning" inför nästa lopp. Men vi är ju i A2 och sådanfanns ingen i Kungsbacka nu. Så Hopp 1 fick bli vårt första lopp, det som "gällde " mest. Det var en lätt bana som ledde till många "nollor" så de blev således ett lopp där varje sekund skulle vara avgörande.  Vid start var varken jag el. hunden 100% taggade tyvärr.. så den blev något långsam, han tappade även lite koncentration bredvid domaren på väg till en tunnel så det blev definitivt inte vårt snabbaste lopp. Jag siktade in mig mest på slalom, bestämde mig för att hjälpa till vid ingången för säkerhets skull men sen..... tyvärr fortsatte jag "hjälpa" min hund  med handen i hela slalomet , det är han inte van vid, så han tappade fart och missade en port. Summa 5 fel . Kändes inte alls bra. Varför vågade jag inte bara lita på honom!? Han kan ju!

Bestämde mig genast för att anmäla mig till extraloppet "Andra chansen" för att få ett bättre lopp "i ryggen" inför morgondagen. Kändes viktigt för mitt självförtroende. Då blev allt mkt bättre, en snabb start, snäva svängar, ett bra slalom där han fick jobba själv och ett perfekt upplopp. Vi fick 0 fel och tiden var 25 sek. 2:a. plats. Det kändes ändå som om det kunde gått fortare om jag vågat "släppa" på honom lite mer hela vägen. Men det kändes skönt att det gick bättre än det första loppet. Synd bara att det inte gick lika bra i det första, då hade pinnen varit klar.

OK, jag har lärt mig en liten läxa inför Oxie i morgon. Jag ska INTE bry mig om att "gå på säkerhet" eftersom jag inte blir nöjd om han går nolla men med en dålig tid och vi ev. hamnar i mitten någonstans. I hopploppet gäller  i stället "vinna eller försvinna" stilen och i agilityloppet ska jag bara försöka göra som vanligt men ha honom under "extra kontroll " vid kontaktfälten. I AG 2 förväntar jag mig att få "stanna" kvar ett tag, se om vi har någon chans mot dem som varit där ett tag.  Det ska bli kul med en större utmaning.


Men det är nedrans vad den där sista hoppinnen ska vara "svårsåld". Måste fira ordentligt när/om den (någonsin) kommer. Det dröjer ju över en månad innan nästa tävling går av stapeln så vi får njuta av morgondagen i Oxie. Det blåser rejält i kväll och snön är kvar  i luften men hoppas att det lugnat sig tills det blir dags att köra iväg mot Malmöhållet.


Bilden ovan är från A1 loppet som jag inte var med i själv.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards