Alla inlägg den 19 mars 2008

Av tiipa - 19 mars 2008 21:11

Jag inser att rubriken lätt kan missförstås så här i samband med påsk...

Men det jag sysslat mest med i kväll är att pyssla om mina hundar lite extra. Så nu har det blivit allt i från massage till kloklippning. Försökte känna igenom dem noggrannt, vill ju veta säkert att det är ok att tävla hela helgen utan problem med fysiken i alla fall. Har pysslat om dem ordentligt från topp till tå. Lekt och aktiverat dem på olika sätt.  Spåra upp köttbullar på fotbollsplanen var speciellt kul tyckte hundarna :-)

 Eftersom jag ska åka bort på chicken camp,  http://www.house-of-learning.se/   som en del av  klickerinstruktörsutbildningen, nästa vecka och hundarna ska vara hos släkt så har jag nämligen redan lite dåligt samvete för att "släppa" dem i från mig så länge, det blir första gången som det blir en hel vecka.  Hur ska jag klara mig utan dem.... Förhoppningsvis har jag så roligt på kursen så tiden går fort tills jag kommer hem igen. 

Jag tänker mkt på hur jag ska göra för att de ska hålla bra och undvika skador från agilityn. Än så länge är de ju i väldigt gott skick fysiskt och min förhoppning är förstås att det ska förbli så.


Förra sommaren var det ett tillfälle då jag hade tränat lite för hårt antagligen för plötsligt på Kungsbackas tävling så ville min hund inte hoppa, i en del med den nya "kombinationen" där det i princip bara var en studs mellan varje hinder. Det brukar ALDRIG hända, så något var ju lite lurigt. YES... han hade träningsvärk, aja baja på mig. Men det löste sig snabbt med någon dags vila och lite massage. Nu är jag ju mycket försiktigare så att träningstillfällena inte blir för ansträngande.


I ett nummer av tidskriften "Clean Run" så fanns en artikel där man beskrev generella tecken som kan tyda på skador . Här är något av det som är viktigt att reagera  på el. vara försiktig med:


Om  hundens tid för en bana börjar försämras, om den undviker hala golv hemma, om den undviker att hoppa över höga hinder el. ut ur/ upp till bilen, om hunden börja få vidare svängar åt ett specifikt håll ( ex. om högersvängar ofta blir större än vänstersvängar), om hunden plötsligt har svårare att stå upp i buren under bilkörning, om den biter el slickar ofta  på ett speciellt område av ben el. tassar, om den verkar tröttare än vanligt under träning, om den lättare tappar fokus och intresse, minskad "lust" att ta belöningar, om den river hinder oftare än vanligt, om den börjar "dra" något ben efter sig/ inte använder det lika mkt jämfört med det andra, om den ser ut att ha svårare att ta sig ner från höjder som ex. A-hindret, om den "hoppar" ur slalomen varje gång när den lägger tyngden på ett speciellt ben.


Det finns naturligtvis fler tecken att vara uppmärksam på men det viktigaste är väl att reagera om hunden på något sätt beter sig annorlunda överhuvudtaget.

I morgon får det bli lite försiktig träning på det som känns viktigast just nu, slalom och kontaktfällt. Tränar även lite mer på snäva svängar med "styrhand" och "farthand" som vi började med förra helgen.

 Snälla låt det bli åtminstone någon "lätt" slalomingång i någon av helgen klasser.   .. jag har tränat svåra ingångar men det skulle vara lite mindre "nervpåfrestande" med en lättare slalomingång .....  Höger el. vänsterslalom spelar ingen roll .  Bilden visar hur slalomet var placerat i Varbergstävlingen i vintras, rakt ut från hörnet i ridhuset.. hoppas vi slipper den varianten ....



Ovido - Quiz & Flashcards