Alla inlägg den 17 mars 2008

Av tiipa - 17 mars 2008 17:45

Vad roligt det var att vara på agilitylägret i Tåndemåla hos Maria Melakari, http://www.brainpools.se/folder2.htm med "bara" shelties!!


Vi började på fre kväll då vi installerade oss i det fina huset där vi skulle bo under helgen. Mycket fint och mysigt. Vi var 8 personer som deltog men flera av oss hade extrahundar med oss så det var verkligen fullt i huset. Men shelties fungerar ju oftast så bra även i stora grupper. I huset hade vi en tik, resten hannar, så hannarna gick förstås och "stoltserade" sig lite inför varandra, men det blev inget bråk alls. Jag sov i ett "vardagsrum" på bottenvåningen, där fanns även ett fint kök och  dusch/toalettrum. Övriga hade även de fina rum.


Vi tränade några timmar fre kväll, fm + em på lördagen och fm på söndagen, däremellan kunde den som ville träna lite extra eftersom vi hyrt hallen för hela helgen, vilket jag passade på att göra med min andra hund som inte var med på "kursen".


Vi tränade olika kombinationer och även hela banor, som ökade i svårighetsgrad mer och mer. Maria visade hur hon handlar i olika situationer, bl.a lär hon hundarna snäva svängar med en speciell teknik som liknar Veronica Baches, men på ett sätt som passade mig  bättre. Hon använder gärna handen för att visa vägen i slalom ibland för att kunna att  hjälpa hunden om den skulle behöva det ex. i en stressad situation. En hund som aldrig blir visad med handen blir i stället störd om man plötsligt gör detta under en tävling men hon kan ta till det om det behövs. Jag har tränat mkt att mina hundar ska hitta ingången själv men det kändes  säkrare att få visa ingången genom att peka lite tydligare dit hunden ska. Maria har tävlat i landslaget i 10 år så uppenbarligen har hon klarat sig bra  ändå.

 Något som var väldigt bra var att hon har så bra erfarenhet av vår ras, vi fick många påminnelser om deras otroliga känslighet för våra rörelser. En kul grej var att en av oss fick prova  en av Marias hundar som absolut inte går en millimeter dit föraren inte visar, så då fick vi se precis när föraren gjorde rätt el. fel i sin handling, vilket gav lite "aha" upplevelser.


Mitt på dagen på lördag var vi ute på en underbar LÅNG  promenad i den småländska skogen, just då lyste solen och det var superhärligt. Hundarna var lösa tillsammans och hade verkligen kul. Maria tog med sina hundar så det var väl ungefär runt 18 hundar sammanlagt!! De hade lite jobb med att "valla" alla oss  människor eftersom vi gick genom täta snår  så vi stundtals bildade ett långt led.


Något annat värdefullt var att Maria, som även är utbildad hundfysioterapeut, gick igenom alla hundarna, klämde och kände igenom deras muskler. En del hade ju spända muskler och ryggar så de fick tillfälle till behandling efteråt. Min hund hade som tur var mycket mjuka muskler och var smidig / rörlig trots att han ändå "borde", ha en del spänningar som 4 åringar normalt har. Jag brukar ju massera honom regelbundet och även köra lite syreväxling efter agilityloppen men det var skönt att höra att allt verkade bra.


Vi fick en lista med agilityregler som Maria hade, här följer några av dem som vi jobbade lite extra med:


  • Var medveten om vilken arm du visar med och varför. Handen närmast hunden fungerar som farthand och kan liknas vid en gaspedal. Handen längst ifrån hunden fungerar som styrhand, den bromsar hunden och visar hur den ska svänga. ( detta fick vi träna mkt på)
  • Hjälp hunden att arbeta nära dig och visa nära nedåt. Förstärk med ord el. hundens namn. Snävare sväng runt hinder kan åstadkommas med styrhand och genom att vända ryggen åt fel hinder.
  • Försök se linjer på banan och tänk på hur din placering och riktning påverkar hundens uppfattning om linjerna ( min hund är väldigt känslig för detta men tyvärr är jag själv inte riktigt lika duktig, så vi har en hel del att jobba vidare på )
  • Planera dina placeringar och hjälper noggrant och var medveten om din påverkan genom trängningar, handrörelser, kroppsvridningar och extra "av bara farten steg"

Jag kan verkligen rekommendera att läger el. kurs i Tåndemåla, anläggningen och boendet fungerar utmärkt. Vår "grupp" kommer troligast att åka tillbaka nästa år igen. Det här passade särskilt bra som uppladdning / motivationshöjning inför årets tävlingar .


OCH jag fick ju testa inomhus matta precis i tid inför Oxies inomhustävlingar!! Perfekt, nu kan jag vara aningen mindre nervös för det momentet i alla fall.... :-)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards