Direktlänk till inlägg 18 mars 2008

Grundträning

Av tiipa - 18 mars 2008 22:26

Idag var det plötsligt vinter igen..

som tur var är slalompinnarna säkert nerstuckna i marken.. men de gick inte att flytta på, så det blev grundträning i massor på de 4 slalompinnarna idag. Många korta sekvenser och jag såg till att min hund verkligen INTE skulle ha en möjlighet att misslyckas, självförtroendet måste vara på topp. Både för mig och hunden.


Därefter blev det fartträning , vi tävlade mot varandra om att hinna först till belöningsskålen som jag lagt ut 20 m. längre fram .... självklart vann min hund de flesta gångerna.. nåja alla gångerna...  Men han hade en himla bra fart för HAN var ju inte helt säker på om jag skulle hinna först. Precis när han startade använde jag mitt släppkommando  "kör", på så vis förknippar han det med explosiv start. Svårare blir det när jag lägger in startträning också mot en extern belöning. Jag får inte vänta för länge för då är risken stor att han hinner kasta blicken år något annat håll, då får han inte starta. Så jag sätter honom i startposition, går fram någon meter, ställer mig själv i startposition, ( ökar successivt längd ifrån och tid) .Jag har märkt att det underlättar för mig att ha ett extra kommando inför start. I stället för att bara säga "kör" så säger jag "klara... KÖR! " i ett svep. Då hinner han precis spänna musklerna och bli redo för att sticka i väg som en raket när "kör" kommer. Förut när jag bara sa "kör" så kunde det hända att det tog någon sekund innan han fann sig och satte i gång.

Jag är noga med att variera tiden som går innan han får starta, ibland blir det nästan ögonblickligen. Det beror förstås på hur hans (min??)koncentrationsförmåga är. Om han verkar något mindre taggad / uppmärksam innan start på en tävling så måste jag starta snabbare, kanske springstarta i stället för att inte riskera att han kollar in den snygga sheltieflickan bakom honom i stället..

Jo. min hund är verkligen en "tjejtjusare" och "mycket hanne" på gott och ont förstås.

Ja jag vet! Jag måste jobba ännu mer med motivationsträning. Fast vi har blivit mkt duktigare på att "stänga ute" alla distraktioner omkring oss än när vi var "gröna" .

Förut tänkte jag själv på alla störande moment runt banan, precis före start var det ju inte så lyckat... Men nu ser jag "bilder" framför mig där vi klarar banan perfekt!! Försöker hålla en positiv känsla och glömma det som känns svårt. Det fungerar faktiskt  bra!!

Avslutande kvällspromenaden genom att göra cirkelträning á la Greg D, sprang runt åt olika håll och gjorde snabba framförbyten och bakombyten.

Eftersom hunden inte har problem med att "släppa" mig på banan och söka vägen självständigt så är det viktigt att även träna på att hålla honom nära för att få snävare svängar när det behövs. Så här innan tävling så är jag extra noga med att ge värdefulla belöningar, för honom innebär det att få springa efter en frisbee, få kycklingbitar eller att få köra nosen i en ask med kattmat. Läste på Marie Hanssons blogg att hon testat grädde på tub framgångsrikt på sin egna hund, hmm kanske är värt att testa, med viss försiktighet kanske för magen skull...

Ja just det!! Idag passade det även bra att använda sig av en annan av min hunds favoriter: SNÖBOLLAR!! 


De har varnat för att det kan bli väldigt dålig väder i helgen.. hoppas det ändå blir så pass att det går bra att köra till tävlingarna.

Får hålla tummarna!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards