Direktlänk till inlägg 14 mars 2008

Agilityläger!!

Av tiipa - 14 mars 2008 01:36

Eftersom jag ska på agilityläger denna helg , jippie! så kommer det inte att bli något bloggskrivande.. men när jag kommit hem så kommer jag att berätta lite om vad vi gjorde, olika övningar och hur det fungerade för mig och min hund.

Som ensamstående är det som vanligt inte så lätt att bara åka bort så det har krävts en hel del planering och pusslande. Men sen ska jag försöka att bara njuta av träningsdagarna och ta till mig så mycket som möjligt av "pekpinnar" och råd. Jag vill gärna ha superkoll på om jag är konsekvent i min handling.. så någon annan får gärna studera just den delen lite extra.

Under kursen ska jag ha den hund som kommit lite längre ,   men det kommer finnas tid för att träna den andra  lilla vovven också så han får  hänga med ändå. Den yngre har visserligen startat i officiella klasser några gånger men eftersom han plötsligt uppför sig på ett icke önskvärt sätt på tävling så slutade jag tävla med honom för att inte "lära in" beteenden som tex. att "springa förbi hinder i en himla fart för att det är så himla spännande  bara att få springa!! Tala om att ha ett bra släppande i alla fall.. med lite mer styrning så kommer denna hund att bli livsfarlig på banan, passa er bara!! Men han är BETYDLIGT mer svårinlärd än min andra hund. Ändå kan jag verkligen påstå att han fått bättre grundträning än den andra på enskilda hinder.  Dessutom har jag inte trasslat med olika metoder på  honom vilket hände på den första i första början. Då gick jag baklänges vid slalomen och lockade in honom med godis i svängarna... "Brrr."... tog lång tid att lära bort. När jag började med min nästa hund så körde jag bara operant i slalomen och då kom farten direkt redan i början.. bara han inte springer förbi i stället , som sagt... Båda hundarna har en alldeles utmärkt fart i slalomet ialla fall.

Nu när det blir mkt tävlande igen så får hundarna knappt alls någon mat serverad  direkt i matskålen. De får i stället jobba för nästan hela slanten för att få "käk" .  Dvs det mesta används som belöning under träning och aktiveringsövningar. Numera drar de iväg till gräsplätten utanför vårt hus  långt före mig efter promenaden eftersom slalomet står där och de "suger självständigt" på det, jättekul att se!

Bäst att lägga sig någongång så jag orkar med helgens aktiviteter, har en bra bit att köra också.  Hundarna har redan lagt beslag på sina platser i sängen där de redan sussar gott. Vi hörs!

 
 
Elin

Elin

14 mars 2008 12:24

Hej!
Jag har bytt dagbok, så den nya finns att se på min hemsida! Grattis till fina agilityresultat! Vi har tagit det lite lugnt från agilityn ett tag, Tim ska tävla i Rättvik nästa helg. Sedan har vi inget inplanerat! Det har blivit så mycket utställningar, man får passa på när det går bra! Jag ska ev till Borås i sommar, vi får se!
Ha det! / Elin, Tim & Vind

http://www.sheltiebus.tk

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards