Direktlänk till inlägg 9 februari 2009

Klar med utbildningen och några nya tankar till agilityträningen!

Av tiipa - 9 februari 2009 20:23

YES!!! Vi gjorde det!!! Vi klarade examensprovet i klickerinstruktörsutbildningen på Hundens utbildningsakademi. Ja, det var förstås jag som skrev och planerade men Izor var en pärla och den viktigaste  i kursen.


Han ..och jag är helt slut både fysiskt och psykiskt, för det var en pärs! Idag har vi mest bara vilat för att smälta helgens aktiviteter. En skön promenad över åkrarna blev det i alla fall.


Först satte jag hjärtat i halsgropen när jag kom in i kurslokalen i fredags... det teoretiska provet skulle börja genast och skulle ta 3 timmar!! Jag som inte hade hunnit repetera så noga som jag önskade.. men men det var bara att göra det och hoppas på det bästa. Det var länge sedan som 3 timmar gick så fort!! Men jag klarade det med bra betyg!


Helt slut, redan efter det, så sov jag som en stock hela natten. Genast efter frukost på lördag så kom nästa chock! Vi skulle ha ett praktiskt prov redan då ! Det hade jag missuppfattat och blev väldigt nervös (trodde vi "bara" skulle ha kurs och diskussioner då) men vi hade ju ändå tränat mycket på våra beteeenden som skulle ingå i vår kedja så det räckte med en snabbrepetition för att lyckas med det provet! Fast repetitionen gick som den ska på en generalrepetition dvs.. inte så perfekt direkt.. och Izor var inte helt koncentrerad, oupps! Men "premiären" lyckades ju och det var huvudsaken!! Det var också väldigt kul att se övriga kursdeltagares resultat och vilka kedjor de satt samman.


Det svåraste provet kom på söndagen då vi fick en helt ny kedja med 10 beteenden som skulle läras in på en kort stund.

Plötsligt blev jag varse om att jag hade dubbelsignaler i "smyg" på flera beteenden, ex, på backa och höger/vänstersnurr. Dvs både verbal +  (liten..) kroppssignal. Testade noga vilken av signalerna som han egentligen "lyssnade" mest på för att kunna göra en "renare" bättre kedja på provet.


Det ledde mest till att jag blev ännu nervösare. Speciellt när det sedan också visade sig att inte alla av de före mig blev godkända! Naturligtvis kände Izor att jag var nervös , så han blev lite dämpad, och för att reparera det så försökte jag "tagga upp" honom mer i stället med cirkelövningar. Jag visste att vi skulle få problem med flytet i kedjan om det gick för sakta. Men som det brukar på tävling annars så gick det som bäst på själva provet!


Härmed fick jag ett bevis på att jag är klickerinstruktör!! Äntligen! Efter nästa ett helt år av träning, åter träning och många timmar av läsning och diskussioner. Måste ändå säga att det varit otroligt roligt och givande!! Inte minst tack vare underbara Izor som skött sig så himla bra varje gång på kursen. Men det är skönt att det är färdigt nu.


Jag har fått många A-ha känslor under kursen, saker som påverkar mig i agilityträningen. En sak är bla. att jag inser att jag måste bakåtkedja mkt mer under träningen. Och att jag måste förstärka de små enskilda beteendena mycket mer för att signalerna (för hinder osv.) ska fungera som förstärkande för nästa del av kedjan (dvs banan) . För att signalerna ska fungera i en kedja så måste de komma innan hunden hunnit avsluta föregående beteende. Alltså måste jag bli bättre på att ge signalen tidigt. Senast när hunden är på väg att landa efter ett hopphinder ska den få nästa signal. Är signalerna tillräckligt förstärkta fungerar de då som en förstärkning, eller ett "klick" (med en klicker) och visar att hunden gjort rätt och är alltså förstärkande inför nästa del i kedjan.


Om kedjan bryts så är inte de enskilda beteendena tillräckligt förstärkta och signalerna är för svaga. Då är det egentligen ingen mening att fortsätta kedjan.... Ett slalom ska alltid tas om helt från början, en balansbom ska alltid tas om helt från början om hunden hoppar av. Å andra sidan.. om hunden går ur slalom el. hoppar kontaktfältet så är ju inte dessa enskilda delar tillräckligt förstärkta och inlärda...


Något väldigt viktigt att ha i minnet är betydelsen av att alla signaler hålls positiva.. att inte riskera att de förknippas med några negativa känslor för hunden... det påverkar mycket mer och mycket längre tid än jag insåg från början.. Om en signal blir förknippad med ngt negativt ex. pga stress el. att man själv påverkar hunden negativt i samband med en signal så blir signalen "förgiftad" och det är bättre att lära om beteendet med en helt ny signal.


Nu ska jag filma mycket mer från vår träning, så jag ser hur tydliga mina signaler är och hur väl han, och Deus med,  egentligen reagerar på dem.


Från i morgon ska vi träna slalomingångar i 2 korta pass varje dag. och ett pass med hela slalom, då blir det förutom ingångsträning även träning av fart och olika byten före/efter slalom.


3 Veckor kvar till Linköping klass 2 med Izor, sedan väntar Fagersta för både Izor och Deus om inget hindrar oss...

 
 
Ingen bild

Jenny

10 februari 2009 09:02

GRATTIS till examen!

Jenny & Molly

 
Ingen bild

mellie

10 februari 2009 09:21

GRATULERAR TILL DIN KLICKERINSTRUKTÖRS EXAMEN MAMMA!!! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards