Alla inlägg den 1 februari 2009

Av tiipa - 1 februari 2009 14:36



Så fick vi äntligen komma igång med en tävling före den officiella i slutet av feb. Hade inte riktigt lust att åka iväg så tidigt först men ....

Kallt var det också och dagen blev riktigt lång, så lång att jag hoppade över den sista klassen. Troya Arena där tävlingen hölls var fin, spec. fikaavdelningen där det fanns mysiga soffor bredvid en TV som visade en mysig brasa.. Bra med plats att sitta på där och hundarna fick följa med in.


På läktaren i ridhuset fanns det inte lika mkt plats.. trångt och lite bökigt att komma fram med sina grejer. Det krävdes ju lite extra filtar etc. för att kunna hålla värmen hela dagen. Det var tom kallare inne än ute. Hundarna kunde man rasta av på småvägar el. på stora fält runt ridhuset, perfekt! Alla funktionärer var väldigt hjälsamma och trevliga!


Banorna ritade av Mikael Hofgren var snabba men lite kluriga ändå, hmm. han lyckades smyga dit en del fällor som man inte riktigt uppfattade på första banvandringen.. men sedan lyckades han inte lura mig!


Jag körde Izor på A-klasserna och Deus i en B-klass, vilket var en liten felbedömning. B-banorna blev ju svårare och det blev en riktigt svårt slalomingång för lilla Deus i hans klass..(han var mest med för miljöträning och test av "läget") chansade friskt på en svår ingång och högerslalom men efter 2 försök fick det bli vänsterslalom ändå... Fick rätt många fel men var ändå riktigt nöjd med honom!! Han var betydligt mer följsam nu än på tidigare tävlingar i höstas. Det märks att träningen ändå börjar ge resultat. Och fartkapacitet finns verkligen!


Izor gick riktigt bra, gullungen!!, trots lite okoncentration i starten från honom (han hade ju inte tävlat sedan i september och hade lite svårt att koppla bort andra hanar omkring..) så fick vi bra fart och snygga svängar. Konstigt att det oftast går bättre för honom på tävling än träning? Men han behöver nog den lilla extra spänningen (och en mer laddad matte) för att tända till.

I agility så gick allt alltså perfekt tills vi kom till balansen. Vi har inte tränat en stor balans sedan september.. bara på vår "lilla balans". OCH JAG SAKTAR IN FARTEN!!!!! Sablar!!! Antagligen pga omedveten försiktighet... Jag hamnar alltså lite efter honom och Izor slarvar med sitt kontaktfältbeteende, han fick inget fel så jag tvekade ngn sekund, men precis när han hunnit till nästa hinder så kallar jag tillbaka honom och gör om balansen. Diskar mig själv förstås.. Han VET  vad han ska göra, hur han ska göra, så det var rent slarv.


 Inga fler "fel" och vi kom i "mål" med stor glädje! Det kändes riktigt härligt att han var i så bra form redan på första tävlingen för året!  Och jag var nöjd med att ha tagit om kontaktfältet. OM jag inte gjort det hade vi fått pris men uppriktigt sagt bryr jag mig inte ett dugg om priser om det andra "priset" blir att min hund tar chansen att slarva på nästa tävling för att han kom undan tidigare. Det skulle "kosta" mer än jag vinner...


Måste bara påminna mig själv om att be ngn vänlig själ att ropa åt mig strax före en balans på tävling : SPRING!!!


Lovade mig själv att alltid göra så här OM han slarvar igen... vilket förstås ska undvikas genom mer noggrann träning på en riktig balans. Men löftet gäller även om det händer på en off. Kanske jag får "offra några tävlingar" , vad vet jag,  men det får det vara värt. Vi ska INTE upp i klass 3 med halvbra kontaktfält el. osäkerhet vid öppna slalomingångar.


I hoppklassen var Izor ännu duktigare, jag var mer taggad och "på" honom så farten blev ännu bättre!

Jag har gjort en försök till banskiss, måtten stämmer inte 100% men ungefär så såg banan ut. Ev. har jag fått dit ett hinder för mkt på slutet!?  Nåja.. vid platta tunneln på slutet så visste jag först inte riktigt hur jag skulle handla.

Vill inte göra bakombyte på raksträcka innan, ville inte springa på vä sida om huset själv för att riskera att råka styra upp honom mot fel hinder efter hopphindret bakom platten, bestämde mig ändå för det sistnämnda.

Men det blev ett bakombyte ändå före släpet tyvärr och jag genade för att ta emot honom vid hindret efter. Tyvärr drogs Izor mot mig när han kom ut ur tunneln.. Helt rätt egentligen eftersom jag gjort bakombytet . Jag sa "ut!" för att få ut honom på rätt sida om hindret men det blev antagligen för otydligt eftersom han ändå kom på fel sida, jag hade precis påbörjat att försöka "trycka" ut honom igen men tajmingen blev fel, så jag fick honom att ta hindret från fel håll i stället! Ouups!! Men sedan var det full fart in i mål i alla fall!!

Ett riktigt fint lopp av Izor och felet tog jag på mig helt förstås! Så jag kan inte var annnat än nöjd med hans insats i denna tävling ändå med tanke på förutsättningarna.

Sedan var min ork slut, jag var stelfrusen och yr i huvudet (kan ju inte äta vanlig mat ännu pga av att jag inte är frisk) . Så vi bestämde att avbryta och hoppa över Deus sista klass. Men jag var glad över tävlingsinsatsen när vi åkte hem. Nu vet jag vad jag har att träna på inför Linköpings klass 2.


Får se om jag kan träna på lite UT-signaler på ondagsträningen. Vi håller på att lära Izor att kunna följa mina arm/axelsignaler utan att han går för mkt efter min kroppsrörelse. Jag ska kunna röra mig mot nästa hinder lite i förväg utan att han bryter sin väg mot pågående hinder. Vore ju himla skönt att tex. kunna lämna honom vid slalom och placera mig närmare nästa hinder vid behov.

 Den mesta träningen denna vecka kommer att läggas på klickerträning och de beteenden vi ska ha i kedjan vid instruktörsexamen nästa helg. Hua... nu börjar det bli nervöst!! Apropå det! Jag var inte alls lika nervös nu på agilitytävlingen som jag brukar..hmm..börjar allt tävlingspsykologitänk ge resultat!? Vore ju toppen! Man kan ju alltid hoppas!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards