Alla inlägg under december 2008

Av tiipa - 8 december 2008 21:39


Varför ska jag jobba på att få min hund snabbare? Jag hinner ju knappt med honom som det är nu?


...så tänkte jag i början då han var snabb och entusiastisk, snarare försökte jag dämpa honom lite för att få honom över rätt hinder ibland. Så skulle jag ju aldrig göra idag.


Farten och entusiasmen är numera våra bästa vänner på agilitybanan.

Från att vara nöjd med att "köra på säkerhet" och hellre få typ 10 fel än att bli diskad så gäller idag i stället att "vinna eller försvinna"." Att vara i toppen eller botten", "satsa för fullt varje gång.". You name it!


Det är ju det som krävs idag om man ska nå några höga placeringar. Visst kan man (med lite tur..) med "säkerhet" nå upp till klass 3 om man tävlar tillräckligt mycket men sedan är det kört om man fastnat i ett inte så supersnabbt tempo.


Några tips på vägen:

Det enklaste sättet att få upp hundens fart, och motivation, är att använda något hunden verkligen älskar. Ex. en lek ni gör eller ett föremål. Om du bara kan använda godis som belöning så bör du jobba på att kunna använda andra belöningsformer . Godis dvs att äta är nämligen lugnande för hunden...


Låt hunden jaga och fånga föremål ex. en leksak i ett snöre, om din hund är försiktig så låt den vinna ofta. Din röst och dina egna rörelser är också viktiga. Rör din snabbt och spela gärna "över" om det behövs. Prata med upprymd , ljus och glad röst i snabbt tempo.


Tänk på att du kan bygga upp signaler som hunden förknippar med glädje och fart. Ex när hunden rusar omkring hemma ute på tomten och leker så kan du lägga på ett speciellt ljud varje gång som du sedan använder även när du vill "busa upp" hunden , och när ni leker vid en tävling.


Och: Hur ska din hund bli entusiastisk om inte du är det själv. Du ska också "älska" leken eller det ni leker med!! Lek gärna en stund själv med föremålet innan din hund får nå den.

När du tränar på olika hinder, tänk på ditt kroppsspråk, vänd dig inte med din front rakt mot hunden så mkt.  Stirra inte på hunden och vänd din sida/rygg mot hunden för att inte visa dominanssignaler, speciellt om din hund är känslig.


Träna aldrig agility själv om du inte är på "humör".... det främjar inte direkt hundens fart.... Risken är i stället att du förstör mer än du bygger upp.


Fartträning är inte alltid synonymt med "lätt" träning.. men att träna lite enklare banor/kombinationer ibland gör att hunden upplever träningen lättare och därmed får mer självförtroende då den lyckas med det den gör.


Slutligen: En hög förstärkningsfrekvens är väldigt viktigt för att hålla uppe hundens motivation. Belöna ofta!!!


Här kommer ett tips , det här vill jag ha i julklapp i alla fall:

se klippet nedan.

Susan Garrets nya DVD om slalominlärning. Tydligare genomgång än tidigare filmer i samma ämne. Del 1 finns att köpa men bara en begränsad tid. Sedan kommer del 2. Vill ha!!!!!

Av tiipa - 7 december 2008 20:40


Jag har syndat... Yes..

...det  blev lite agilityträning idag trots att vi ju skulle ha vintervila. Men bara med den ena hunden, lilla Deus som fortfarande är i klass 1. Jag upptäckte nämligen att han inte får vara med i Oskarsström på tävlingen den 7 /2 eftersom den krockar med min examen på klickerinstruktörsutbildningen.


Mycket synd, speciellt som de erbjuder 2 hoppklasser. Han har ju ingen pinne i hopp men däremot redan 2 i agility.

Så då blir det troligen en tur till Linköping även med honom. Izor tävlar ju där i feb i klass 2 men det blir redan i jan för Deus så därav den skyndsamma nystarten på träningen.


Men det blev bara markarbete idag. Cirkelträning, tempoväxlingar och torrhandling på bakombyten och framförbyten. Det blev visst ganska bra konditionsträning för mig egen del också pga det mjuka spånunderlaget i ridhuset..  ..puh!


Det är alltid kul att hitta nya inlärningsmetoder och få roliga idéer från andra håll. Här är en filmsnutt som visar slalominlärning med hjälp av en target.


Samma teknik har vi använt på släppandebanor men inte för slalom. Måste genast testa detta lite på de svårare ingångarna, det betyder INTE ingångar från höger i vårt fall. Då måste ju hunden bara runda första pinnen och den är ju lättare att sikta på än att klara svåra ingångar på vänstersidan. Men man måste nog ha en medhjälpare för att lyckas på bästa sätt om man vill kunna öka avståndet successivt.

Av tiipa - 6 december 2008 20:24
JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes


Då var denna supervecka vecka avklarad!  Ja, den senaste veckan var något i hästväg.. eller hundväg om jag får uttrycka mig lite mer agilitylikt.

Puh.. vi liksom överlevde ..fast jag både förfasade mig och längtade efter det som var.


Kom hem från Walesresan sent i går, en resa som innehöll väldigt många skiftande händelser värda att minnas. För att inte gå in på jobbprat för mkt så var något av det mest minnesvärda de otroligt gästfria, roliga och sköna människorna vi mötte.

Sedan har jag aldrig ätit så mkt friterad mat, ex. fish´n chips,  (alla vi besökte ville tydligen bjuda på detta) och samtidigt fått så mkt motion.. långa underbara men jobbiga vandringar upp i bergen och över hedar med får, får , får och några kor ibland.


Träffade några söta welshcollievalpar också och en var nära att få åka med i resväskan.... men hjärnan vann kampen över hjärtat där... Skulle kanske tagit med mig en engelsman också.. ;-) det verkar , enligt en enbart visuell översikt, finnas större utbud av män i England/Wales med kombinationen (brinnande) hundintresse, humor, hjärna och hjärta. Suck.. så här inför jul och nyår är det allt lite jobbigare att inte ha någon hjärtevän att promenera i mörkret med.. Vem vet, kanske det väntar någon rejäl karl där ute vid agilitybanorna!?


Under resan hem fick jag tid att fundera över nästa tävlingsår.

Ok.. vad vill vi uppnå egentligen?


Izor och jag ska först och främst komma upp till klass 3 i agility, sedan hoppklass 3 också innan året är slut. Det innebär att vi måste jobba mkt mer på att få upp farten.. mest jag själv ärligt talat "fniss".


Deus och jag ska komma upp till klass 2.. samma där först agility och sedan hopp. Känns liksom bättre att fokusera på ett mål i taget. Men jag ska fokusera på honom mkt mer nästa år än vad jag gjorde detta år...


Detta är ju resultatmål.... hmm.. det var ju det jag skulle undvika att tänka på för att inte bli så himla nervös på tävlingar..


Och härmed följer då en revidering av våra mål:

Vi ska få bättre samarbete och fart tillsammans. Jag ska även höja min egen kondition och uthållighet. Jag ska bli mer konsekvent i min handling i "svåra" situationer ex. fällor. Vi ska följa en noggrann plan för fysisk uppbyggnad. Vi ska träna i alla väder. Jag ska bygga upp hindervärde i alla hinder, inte minst hopphindren. Jag ska... försöka.. att inte tänka för mkt på ev. misstag och diskningar och i stället fokusera på det som är positivt....


Bäst att jag slutar där...

..oj, vad spännande!! Ett nytt tävlingsår att planera för och se fram emot!


Ovido - Quiz & Flashcards