Alla inlägg den 28 december 2008

Av tiipa - 28 december 2008 23:30

Nu har vi börjat uppbyggnaden inför tävlingssäsongen. I denna del , ca 6 v, lägger jag fokus på att öka grundstyrka och rörelseomfång, de ska tillsammans utgöra ca 2/3 av träningstiden. Teknikträning/hinderträning och kondition (syreupptagning) utgör sista 3:e delen i denna fas.


Det innebär att vi inte kommer att vara i högsta tävlingsform vid de första tävlingarna. Men för att hundarna ska orka med hela våren-sommaren med den intensitet av tävlingar det är då så måste uppbyggnadsfasen få ta den tid som behövs. Den muskelstyrka och kondition som nu byggs upp ska fylla underhållsbehovet. Eftersom vi inte latat oss helt och hållet så har hundarna ändå kvar en relativt god grundfysik.


Sedan kommer jag att öka på tiden för konditionshöjande övningar som även främjar uthållighet och explosivitet samtidigt som jag lägger in fler pass med teknik/hinderträning.


Redan nu i uppbyggnadsfasen lägger jag stor vikt vid att skapa goda förutsättningar för att hundarna ska få ett bra rörelseomfång och bli smidiga och töjbara i sina leder och muskler bl.a.genom att ge djupmassage 2 ggr/vecka och TTOUCH beh. varje dag. (se film) .


 Vi tar långa promenader i skogsmarker, sluttningar och berg för att få grundstyrka.

Jag själv har börjat med grundstyrkeövningar, ex. stärka muskler i vader/ben för att senare kunna accellera snabbt. Liksom hundarna som behöver få upp rörelseomfånget så är det lika viktigt för mig med ex. smidighetsträning ex. träna på framförbyten/torrhandling utan hundarna, springa/hoppa åt olika håll m.m  Därefter ska jag lägga mest tid på kondition och uthållighetsövningar men ändå se till att underhålla det andra.


Jag försöker få hundarna att vara i bästa tävlingsform till sommaren och i början av hösten då vi har mest tävlingar, men med några "minipauser" ibland.


Något jag även försöker fortsätta jobba med.. men kanske mer målmedvetet nu.. är den mentala biten och min egen självkänsla.


Att våga. att kämpa, att tro och verkligen vilja!!

Att inte vara rädd för att misslyckas!


 Det innebär att jag inte får tänka på vad jag gör "dåligt" utan i stället tänka på hur jag kan förbättra mig i så fall. Att även se det jag gjorde som var bra. Om jag lyckas förbättra mig inom dessa områden kommer jag troligen inte vara lika nervös och spänd inför tävlingarna. Det gör även att jag blir bättre på att fokusera på rätt saker och blir ett bättre stöd för mina hundar.


Ett problem att jobba med är även hur jag ska få lugn och ro för att bara fokusera och koncentrera mig precis före loppet utan att hundarna blir stressade av att vara nära startfållan, när de ser andra hundar som springer.

Måste alltså även fundera ut bättre metoder för att hantera situationen före start... Något som fungerar utan att jag behöver stå 30m bort så jag nästan missar min tur... och blir ännu mer stressad...


Idag hade vi uppvisning i ridhuset, det fungerade bra och publiken verkade nöjda och glada. Eftersom Izor haft lite problem med örat och jag själv inte vågar springa på för fullt ännu pga min axeloperation så "tog" jag rollen som speaker i stället. Fungerade väl bra.. men nervöst var det! Fast lite kul också ändå. . Vi deltog alltså inte heller på träningstävlingen i Dalum-Ulricehamn i lördags.

De som var med på uppvisningen, hundar och förare i olika åldrar med olika raser, gjorde en tävling med en utslagningvariant så de som vann gick vidare till så småningom en final.


Vi försökte värva lite nya medlemmar till vår klubb, flera visade intresse muntligt men de var främst intresserade av agilitygrundträning för valpar/unghundar. Verkar som jag nog ska hålla en sådan kurs till våren då, kul att det blir fler och fler som verkligen vill lägga tid på att få en bra grund redan i början med ex. cirkelträning och kontaktfältsbeteende etc. Kommer nog bli en jätterolig kurs!


Ovido - Quiz & Flashcards