Alla inlägg den 15 december 2008

Av tiipa - 15 december 2008 12:51

Vad glad jag blev när jag läste dagens mail på agilitylistan!

Tydligen finns det några klubbar som tänkt till lite och satsat på att utveckla även förarna,  för den den fysik som behövs vid agility.


Och allt fler inser vikten av att hålla sin hund i god fysisk form, det har tom kommit ut en del litteratur i ämnet, jippie! En ny bok är skriven av Anna Holmgren och Stefan Rosén, finns på Ica bokförlag och heter Fysträning för hund. Jag har inte den själv ännu men ska beställa så fort som möjligt :-)



Jag skrev lite om mina funderingar om vilken träning som kan behövas för oss som tränar och tävlar i agility i ett tidigare blogginlägg:


http://agilityliv.bloggagratis.se/2008/11/24/1138317-att-oka-sin-egen-hastighet-for-agility/


Alla behöver självlart inte vara elitindrottsmän/kvinnor för att syssla med agility men oavsett vilken nivå man är på /satsar på så kan det vara en god idé att förebygga skador inte bara hos hunden utan även hos sig själv.


 Jag kan nog tänka mig att det är många förare som vrickar foten, får muskelsträckningar osv. Oftast KAN det nog bero på, liksom när det gäller hundar som skadas, att man inte är tillräckligt uppvärmd. Men risken finns att det händer även pga att man är otränad inför uppgifterna eller pga de ojämna planer  man ofta springer på . För att inte tala om halkrisken pga regnet som alltför ofta infinner sig .. inte bara risk för att man halkar och ramlar men man spänner sig även lite mer vid dessa tillfällen ..

...så lite eftervård i form av massage vore bra även för oss.


En  kort promenad före att agilitylopp förebygger nog inte särskilt mkt inför de snabba vridningar och sträckningar man utför vid ex.framförbyten el. snäva svängar.


Om man nu satsar på att komma långt.. att nå till toppen av agilityvärlden dvs SM el. tom VM , så krävs det faktiskt att man även har en god fysik och kondition själv. Med de allt snävare referenstiderna i klasserna så måste man själv orka springa rätt fort för att få bra tider. Man behöver kanske inte springa lika fort och långt som hunden men hinna springa till rätt placering på banan är väldigt viktigt.


Även om jag vid ett tillfälle (tror det var på Kungsbacka BK:s  "Häxjakten" i ridhuset där) såg en man som kom in på banan med kryckor, ställde sig i mitten och dirigerade sin hund (bordercollie..) med signaler som "höger", "vänster" etc. och lyckades få hunden att gå felfritt.


 Men jag tror nog inte (förlåt mig om jag får fel någongång ) att man når till så mkt högre nivåer på det sättet.

Å andra sidan har Greg Derret demonstrerat något liknande i en sekvens på sin film "Agility foundation"..... så vem vet....


Vi behöver träna våra leder och muskler så de blir uthålliga, tänjbara och klarar höga belastningar. Under agility så belastar vi främst våra fotleder, knäleder och benmuskulatur. Men även rygg och axlar kan ta stryk om vi spänner oss eller gör plötsliga vridningar och andra rörelser där vi sträcker ut oss häftigt i ovana kroppspositioner.


Hmm.. kom just på att jag nog får göra en träningsplan för mig själv också om man ska lyckas få upp kondition och styrka till kommande tävlingar.


Man får tänka på att kroppen ska hålla många år till.. det lär ju ta ett tag till för oss innan vi nått våra mål...


Ovido - Quiz & Flashcards