Direktlänk till inlägg 30 december 2008

Åh vad härligt att börja träna på riktigt igen! Dagens övning.

Av tiipa - 30 december 2008 19:33

Det var länge sedan jag vaknade så pigg och glad.. Vad var hemligheten då??


Självklart är det agility som bidrar till att få bort all trötthet, stress och allehanda bekymmer man alltid har. Jag är extremt morgontrött men oftast vaken till sent in på nätterna utan problem. Enda botemedlet mot denna trötthet är en lagom dos av agility. den bästa medicinen!!


Sa någon att det var kallt?? Det märkte jag inget av!

Solen sken och vinden höll sig borta när jag närmade mig agilitybanan en bit söderut från mig i förmiddags. Det var flera månader sedan jag vågade "köra på" för fullt  (efter operationen) men idag kände jag verkligen att jag vågade springa på ordentligt igen. Underbart roligt!


Jag byggde upp en dubbelbox men den blev snart ombyggd av J.D till en längre kombination , eftersom jag behövde jobba med en hel del..

 Mest behövde jag  träna på ngt som återkommer.. nämligen att jag kommer efter Deus på raksträckor så jag inte finns på rätt plats vid svängar och fällor.


Automatiskt sänker jag min egen fart  :-(  när Deus drar i från mig.. i stället för att springa på ännu fortare själv.

Grundproblemet är uppenbarligen att jag jobbat för lite på att få honom att söka upp nära intill mig när jag vänder håll el. saktar farten... Så hemläxa varje dag blir att svänga runt med honom, framförbyten, plötsliga svängar, byta av riktning etc. och belöna nära mig. PÅ VARJE PROMENAD!!


Tränade även idag på att bli tydligare på att ge noggrann information till hunden om vart den ska sedan så svängarna blir snävare.

Se övningen på bilden.

Jag fick jobba på att bli tydligare på att visa svängsignaler i rätt tid. Det visade sig att jag oftast är lite sen med mina bakombyten (fast jag tyckte nog de var bra förut  hmm... fel fel.. men nu fick jag se hur pass mkt snävare svängar vi fick när jag faktiskt tajmade bytena bättre) Armarna vill inte alltid vara så tydliga heller...


Framförbytena gjorde jag tvärtom lite för tidigt ibland!!

Utmärkande för mig är att jag ofta jobbar för långt ifrån hunden i stället för att finnas där nära linjen och stötta.  Min framförbytesarm kommer fram för tidigt och sedan tar jag bort den för tidigt med!! Oj då! Vi har visst väldigt mkt att jobba på!! Hoppas att det mesta var lite ringrostighet....


Nu blev jag lite tveksam till om vi ska åka till Linköping el. inte med Deus... vill ju inte att han ska fortsätta "flänga ut" från mig med risk för att han tar fel hinder... Får se hur mkt vi hiner komma ikapp med träningen innan dess.


Izor, var pålitlig som vanligt, tack för det,  och fixade riktigt snygga svängar bara jag gjorde mitt jobb ordentligt. Honom litar jag på lite mer och då flyter allt på lite bättre. Men farten var inte 100% ännu.... men det är inte så konstigt med tanke på att han nyss haft vintervila från "riktig" träning  i över 2 månader.. M ed tanke på det så är jag nöjd med träningen för båda två idag.



Vi avslutade med lite slalomträning. Deus fick testa på några "lite" svåra öppna ingångar. Där fick jag åter se hur viktigt det är för honom att jag håller en rak linje till ingången själv för att han inte ska ta fel port, det visade sig tydligt!  Och jag måste vara tydligare med mina axlar och undvika att flaxa med armarna...

Izor ... bra igen!! Men inte riktigt högsta fart där heller ännu.. Hade lite för dålig belöning med idag tror jag.. fast farten beror förstås lite  på konditionen med..


De var i alla fall pigga och glada, det syntes att de trivdes med att få börja träna igen. Men jag ska komma ihåg en sak till nästa vinter.. om vi vilar från agilityn då.. Då ska jag INTE vila själv från min egen teknikträning... dvs fötterna måste ändå få en daglig dos påminnelse om hur de ska röra sig vid framförbyten, sidorörelser mm..... Jag märkte idag att det plötsligt var svårare att röra sig bakåt, men hallå!!! Hur svårt kan det va egentligen att hålla rätt linje fast man tar några steg baklänges??


Oj oj oj... Jag vill träna mkt mer än jag hinner... En vecka kvar tills jag börjar jobba igen också...Men nu är vi på G i alla fall med träningen!!!


Dags att tävla igen, hur ska det nu gå?

Måste kämpa och springa för att pinnar få.


Men flänga runt på banan ska vi inte göra,

andra hundar omkring ska inte få störa.


Bakåt! Framåt! Måste till balansen hinna!

Positiva tankar behövs om vi ska kunna vinna!


Väntan i regn och kyla, jag som vill ha soligt,

ändå alltid så spännande, underbart  och roligt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards