Direktlänk till inlägg 26 december 2008

My Dog, eller en agilitytävling redan imorgon?

Av tiipa - 26 december 2008 20:53

Fick en plötslig påminnelse. Hmm kan påminnelser vara annat än plötsliga? Om det är något man egentligen visste om innan.. men som man ändå råkat glömma igen? Nä, jag vill inte gå vilse i det ämnet.. så jag hoppar raskt vidare till det som fick mig att nästan tappa andan.. en aning.


Och det berodde inte på för mkt julmat om nu någon trodde det.

Även om julmat i kombination med för lite motion, och dess effekter,  i flera dagar nog påverkar mina känslor inför det som jag ju plötsligt blev påmind om.


Eftersom min mail har krånglat sedan en vecka så gick jag i lugn och ro och längtade till nästa agilitytävling.. utan att upptäcka mailet om en snart kommande tävling.

My Dog är visserligen nästa tävling som jag ska titta på , den längtar jag också efter såklart men det är inte den jag tänker på nu..(vi får inte vara med där riktigt än..) men nästa tävling som vi ska delta i är troligen Linköpings tävling.


I Januari för Deus och Februari för Izor är tanken. Det är de tävlingarna jag längtar efter .. men de dröjer ju ett tag så enligt min träningsplan som jag förstås följer väldigt noggrant nu så är vi på platåfas 1 nu för konditionen. Det är helt ok.. om jag nu inte skulle tävla förrän i slutet av januari.


Men i em. kom så plötsligt påminnelsen om att det är en träningstävling i morgon i den lilla orten Dalum utanför Ulricehamn..


Jaaaa!!! .....Eller Neeeej!


Äsch, jag kan inte bestämma mig. Det räcker att anmäla sig på plats i morgon så jag har hela natten på mig att grubbla.

Om jag nu inte tänker vara pigg och utvilad vid starten tidigt i morgon. För då måste jag sova i stället för att ägna dyrbar tid åt att grubbla.

Nja... tidigt, ... ja, för att vara efter några lata juliga sovmorgnar..  (Anmälan öppnar 9.00 men jag har över en timme att köra också! Och det är halt! Och jag ska lämna dottern hos mormor först! Och.... hmm.. nu kommer jag inte på fler ursäkter "fniss")


Så jag borde ju bli jättestrålande fantastiskt glad nu då!! Äntligen en tävling igen!!

Men orsakerna till att jag ev. inte åker dit är INTE helt själviska..

Nää.. det finns naturligtvis andra yttre omständigheter.


Förutom att jag inte är särskilt mkt i tävlingskondition ännu så är inte mina hundar det heller. Konditionen i sig hos hundarna är det inget fel på men hinderträningen har inte kommit så långt ännu efter vårt uppehåll.

Nåja... jag kanske inte direkt förväntar mig att komma högt upp på resultatlistan. Det är nämligen troligtvis många ekipage där som sen ska vara med på My Dog. Dessa passar väl på att få en liten uppvärmning och "statuskontroll" så här strax innan "huvudpremiären".


Men det skulle vara bra för mig att få se hur pass bra vissa saker sitter , speciellt hos Deus. Han följer ju mig bra på träning, även om han fortfarande är lite för snabb för mig ( läs: även om jag fortfarande är alldeles för långsam för honom..)

Men hur fungerar han på tävling nu då? Sist så gick det delen av planeringen utmärkt ( Tidaholm) . Men han har ju visat prov på "bra" förmåga tidigare att dra iväg åt någon håll han själv tycker är roligt just då... Nåväl, en träningstävling är ett särdeles lämpligt tillfälle för att "testa" Deus .


Då kommer nästa orsak till tveksamheten till att åka iväg tidigt i morgon bitti till ett kallt ridhus efter en långtur på hala vägar....

Mr Eastflash himself.. Även kallad Izor.. har inte riktigt varit på humör. Mammig som jag är så har jag varit superuppmärksam på honom sedan jag för några dagar sedan märkte att han var irriterad i ena örat efter att vi varit ute då det var kallt.

Sedan när vi kommit in igen så gick det snart över. Efter korta turer utomhus var allt ok. Han är busig och glad som vanligt men eftér en längre stund i kylan så blev han irriterad i örat och skakade lite på huvudet. Inga andra synbara symtom.


Tror att han hade lite ont så örat fick lite specialbehandling. Han envisas med att ligga på golvet precis vid dörren till altanen där det är lite dragigt och kallt. NU verkar han bättre men jag är inte säker på hur det blir om han ska vara med i ett kallt, troligen dragigt ridhus hela dagen i morgon. Får nog hålla mig till att endast tävla med Deus.. om han nu har den stora vänligheten att hålla sig till den väg mellan hindren jag tänker mig då. Och om slalomingångarna funkar. De ska han helst inte springa förbi förstås.


Boken om fysiskt träning mm mmm som jag ska sammanfatta lite heter "Träningsplanering" (tror jag det var .. eftersom min svåger som är fotbollstränare faktiskt lånade den väldigt snabbt av mig innan jag ens hunnit skriva något alls)

Men jag kanske hämtar den på vägen hem efter tävlingen morgon... trött och frusen...då kommer jag nog vara riktigt motiverad att lusläsa den..:-)


Hur sjutton ska man orka springa i sågspån nu då??

 Ja, ja... värre saker har man ju gjort.. det är bara inse att agilitytävlingsåret börjar igen!!!


På söndag har vår nya klubb: Marks agilityklubb en uppvisning i ridhuset nära oss, det arrangeras en tjusig Horseshow med massa roliga saker att titta på.. och det mest sevärda: agilitydelen , blir ju fantastisk!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards