Direktlänk till inlägg 10 december 2008

Mer om Greg Derret, Framförbyten och en övning

Av tiipa - 10 december 2008 19:18


Så fick man något nytt att tänka på igen... men det är den stora tjusningen med agility. Man blir aldrig fullärd, tack och lov, och när man tror att man börjar bli säker på något så dyker plötsligt frågor upp ändå. Varför gör man som man gör egentligen i en viss situation? Det kan vara bra att fråga sig ibland. Man måste våga ifrågasätta sina egna metoder och handlingsalternativ ibland .


Om en hund gör stora svängar så ligger det kanske närmast att börja tro att man måste jobba mer på att ex. bli tydligare själv med sina signaler eller att förstärka mer då hunden gör snäva svängar.


Lätt eller hur?   Nä nä.... Enligt Greg Derret så kan det förstås

( ja, förstås ..så "dum" jag är som inte tänkte på det...) bero på att man inte förstärkt tillräckligt mycket i den egna zonen (en nästan hel cirkel runt ens egen kropp utom bakom dig). Hunden ska vara belönad så ofta i din zon så den strävar efter att komma nära dig . Därför ska du helst inte kasta iväg det du belönar med utan belöningen ska komma hos dig.


Måste alltså börja förstärka zonen kring mig också, belöna nära mig. Träna mer cirkelarbete och belöna  när vi svänger runt.


Framförbyten är ju egentligen så lätt, bara 3 enkla steg...

men väldans vad krångligt det kan bli ändå på tävling. Man bör träna på framförbyten så mycket själv utan hund så man klarar att göra dessa i hög fart tom när man blundar. Då kanske man klarar att göra dem på ett bra sätt på tävling. Bara med 3 steg och med god mark förflyttning, helst ca 2.5 meter enligt Greg. Gäller att träna ordentligt i vinter för mig ... :-)


Det är faktiskt så att många gör sina framförbyten med fel timing, på fel ställe, så man riskerar att störa hunden mer än man hjälper den.

Enligt Greg ska man inte göra framförbyten på raka linjer, även om man vill byta sida. Det är större risk då att man krockar med hunden och att man bryter hundens raka linje.


Fler nackdelar med framförbyten på en rak linje: Du lär faktiskt hunden att ignorera din svängsignal och du riskerar att störa hundens "båge" över ex. ett hopphinder med ev. rivning som följd.


På övningen ovan så kan man fundera hur många framförbyten som behövs... Kanske skulle jag gjort ett framförbyte både mellan 3 och 4 och mellan 7 och 8 men.. enligt Gregs "order" ska det då bara vara ett framförbyte, det mellan 3 och 4. 


Greg har haft en del invändningar mot blindbyten bakom oss.. t.ex:

-du förlorar ögonkontakten med din hund, det finns risk att hunden tappar driv och fart, det kännetecknas ofta av sena egna kropps signaler för nästa riktning, det är inkonsekvent jämfört med våra andra handlingsregler som säger att hunden aldrig annars själv får "smita" bakom vår rygg, bakom vår blindbyteslinje dvs den linje som går ut mot sidorna från oss och bakåt.


 Han lär sina hundar redan som unga att de aldrig får "byta" riktning bakom hans rygg, ens på promenader. Så konsekvent klarar jag nog inte att vara hela tiden men jag ska definitivt tänka mer på dessa regler när jag går banvandring nästa gång!


Denna helg är Greg på besök i Sverige (Malmö)  och håller en kurs..

..Den varar flera dagar och kostar rätt många tusenlappar tyvärr.

Så en prioritering av min tid och mina pengar så här inför jul gör så jag i stället får sitta här och vara avundsjuk en stund på dom som kan vara med....

 
 
Ingen bild

Sheltieflocken

11 december 2008 13:36

Att få hunden till mig är inget problem, men däremot att sedan skicka tillbaka den ut på linjen och få den att hoppa hindret diagonalt. När jag ändå hade vikit undan axeln och dragit åt mig armen så klappade jag helt enkelt till mig själv på låret med handen innan jag åter visade mot hindret. Gensvaret var omedelbart och svängarna har aldrig varit så tajta och precisa.
Problemet är bara att jag håller på att lära min andra hunden just den signalen när hon ska ta ut svängen och ta ett hinder bakifrån. Jag måste fundera lite på hur jag ska göra med det där egentlgien. Jag är inte säker på att jag klarar av att skilja på ärtor och morötter på tävling.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards