Alla inlägg den 16 april 2009

Av tiipa - 16 april 2009 23:28

 


Ja förstås att kunna fokusera framåt åt en sak i taget, det är något hundarna oftast är bättre på än mig. De behöver allvarligt talat inte koncentrera sig på allt runt omkring banan för det sköter matte så bra själv.. :-)

Det är en lärdom att dra nytta av. Lite mer tunnelseende alltså vore nyttigt ur min synvinkel. Kunna koncentrera mig på ett hinder som vi har framför oss och inte samtidigt hinna tänka på "den där hunden som råkar vara arg just då strax utanför banan och som min hund sääääkert kommer att bli störd av" eller "Åh, snart kommer vi till den där svåra kombinationen, före slalom dessutom, hur ska det gå.."  Näää....lite mer här och nu tänk skulle vara väldigt effektivt för att lyckas bättre på banan. Att kunna stänga av alla onödiga intryck som bara stör och i stället kunna fokusera på det som behövs mest just då! Skygglappar kanske!? Nja.....

Nåja.. det går ju framåt i alla fall....


Tunnelseende ja....  Just nu ser jag mest bara tunnlar framför mig! Fick nämligen liiiiite gnista idag ändå för att träna... mest för att det var så fint väder och hundarna var på ett så strålande humör men även för att det var så tråkigt att rätta prov hela kvällen så jag verkligen behövde få veta och känna om min grundträning på tunnlar i förra veckan satt kvar i minnet hos hundarna..  Ha! Nyfikenheten vann över min tillfälliga agilitymentala kollaps. 


Testade makarontunnel med "fel" ingångar som skulle springas förbi och växlade med att de plötsligt var rätt ingång. Fortfarande på signal: Namnet vid "fel" ingång då hunden alltså ska fortsätta springa MED mig (mot nästa ingång)  och sedan "genom" vid rätt ingång eller signal "genom" direkt då hunden ska ta den närmaste ingången. ... ja.. och handrörelser  och axelvridning för att "trycka in" hunden i tunneln eller för att "dra förbi" hunden.

Det gick riktigt bra trots det lilla uppehållet vi gjorde! Det var jag inte riktigt beredd på men det var ju trevligt överraskande! Så småningom så utmanande jag riktigt mkt och sprang som en idiot så nääära "fel " tunnelingång jag bara kunde utan att visa in i den... det gav en häftig känsla när det visade sig att det oftast lyckades!! Oj, det här är verkligen värt att träna mer på! Jag ska ju kunna springa rakaste linjen fram till den tunnelingång som hunden ska ta, och inte behöva " köra säkert" genom att dra ut hunden lite extra åt det håll den ska.. med risk för att få en längre väg (dessa sabla hundradelar i tidsmarginal till pinnen ska  BORT!!...)


Lite tunnelseende i morgon  i jobbet är inte heller helt fel... Ska försöka att inte se eller höra dem som sprider negativitet omkring sig... inte ge tid till dem som tar av min energi... och i stället värna om dem som faktiskt ger mig mer energi..


Måste försöka ta hand om mig själv lite ibland också... så i morgon blir det lite extra ompyssling av mig själv... se till att jag mår bra. Det innebär i första hand att jag måste se till att sova lite mer än de typ 3-4 timmar som det blivit under allt för många nätter den senaste tiden  nu...

Självklart mår jag bra när hundarna mår bra, så de ska också pysslas om... lite manikyr och massage blir toppen!  (jag vill också ha massage!) nåja.. massage för hundarna .. JA! Men kanske inte manikyr direkt utan.. kloklippning! 


Sen ska vi ladda!!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards