Alla inlägg den 14 april 2009

Av tiipa - 14 april 2009 13:43

Ja vad kan man säga... aldrig får man vara på topp någon längre tid iaf..

Izors toppenhumör och härliga koncentrationsförmåga från tävlingarna i Linköping och Fagersta är som bortblåst igen.. vilket jag tyvärr blev varse om både i Kungsbacka och Oxie.  Deus som följde mig så fint och fokuserade på rätt hinder de senaste tävlingarna , sprang plötsligt förbi några hinder igen under helgens tävlingar... ÅH!!!!!! ***!!!!!

Min tro på mina kunskaper och min förmåga som handler är tillbaks på bottennivå igen....


 I söndags var jag beredd att sluta helt med agility igen, var riktigt less på mina jobbiga "man vet aldrig på vilket humör de är" -hundar....

Nu hoppas jag att träningen hos Jenny på onsdag ska lyfta upp gnistan igen.. som det brukar kännas efter jag tränat där....


Kungsbacka: Izor: Disk i agility 2 pga vad?? Tror det var en fel tunnelingång där jag fick honom bakom ryggen ett ögonblick, bra fart ändå där...men han var inte riktigt "med mig" i koncentrationen. Jag försöker väl "skylla på" att han ju var störd över alla löptiksdofter omkring ute och inne i ridhuset eftersom han bara ville lukta på marken nästan hela tiden...

 men självklart är det mitt fel som inte kunde motivera honom tillräckligt på sin uppgift i stället... Men i hoppklassen gick det bra fast med många tidsfel.. 5 sek el. ngt.. Först var jag riktigt glad för hoppbanan verkade lite lurig men så rolig.. gick och smålog på banvandringen och det händer en gång på miljonen eftersom jag oftast är så nervös annars... fegade lite i tankarna innan men vågade ändå satsa på ett riktigt snävt framförbyte före slalomet och tog då högerslalom vid en kl. 9 ingång , kändes så härligt att jag vågade! Och Izor fixade det! Vi klarade alltså banan bra men  på slutet bestämde sig en funktionär sig för att plötsligt snabbt rusa in på banan , för att hämta kopplet som hon kom på att hon missat ta bort ur vägen.... i linje precis bakom Izor som då tappade fokus och STANNADE till i flera sekunder innan jag fick igång honom igen... med ett ändå,  får jag erkänna,  helt fantastiskt upplopp!!!

Men åh vad jag var ledsen sedan för att han tappade sin koncentration där.. att jag inte lyckades hålla hans fokus uppe tillräckligt... suck...


Oxie: Miljön var lite jobbig igen precis som förra gången.. Men det var ett riktigt skönt underlag att springa på och jag fick chans att prata med många trevliga bekanta som man inte träffar annars. Och det var ju extra kul att få titta på alla duktiga ekipage som samlats där.

Deus hopp 1 bana var riktigt lätt egentligen, förutom en liiite lurig kl. 5-slalomingång direkt efter en tunnel. Det var en riktig fartbana som borde passat honom perfekt. Satsade friskt och gjorde blindbyte. men han missade slalomingången trots att vi ju tränat så mkt på det, hög fart in i slalom med svåra vinklar,  extra mkt hela föregående veckan. Sedan blev det flera fel som vanligt som det brukar bli när det blivit ett fel på vägen innan.. och surprise!!! DISK!!


 Dagen blev lååång och när det äntligen snart var dags för Izor i Ag klass 2 vid 19-tiden så var jag så trött och irriterad på att han brydde sig för mkt om alla hundar omkring...  när det var dags för small klassen före oss och jag såg hur banan var så... gav jag upp  (har nog aldrig hänt förut) och åkte hem i stället.. ville inte riskera att utsätta mig och Izor för fler besvikelser just då... kom hem först vid 01-tiden efter att ha hämtat dottern hos mormor ...


Har deppat lite och i kombination med att jag inte bara varit nära att gå in i väggen pga jobbet flera ggr senaste tiden utan dessutom bokstavligen känt det som om jag "krockat in i väggen" :-)  så har jag inte kunnat tänka framåt alls i agilityn...

Men idag har jag varit hemma från jobbet med feberfrossa och fått lite tid för mig själv att tänka lite mer lösningsinriktat i stället... (skärpning alltså!)

Jag har kämpat så mkt med detaljer och slitit för att höja mig själv hela tiden..  men agility är egentligen ;-) ingen kamp på liv och död... jag vet...


Men för att lösa problemen med störningskänslighet mm så ska jag jobba på att hundarna och jag ska få bättre kondition eftersom jag VET att det ger bättre koncentrationsförmåga och uthållighet att klara störningar även i pressade situationer som ex. tävling.. Jag ska jobba ännu mer på motivationsträning och på att säkra mina signaler så vi får en ännu tydligare och säkrare kommunikation på banan. Jag ska jobba ännu mer på störningsträning så hundarna klarar fler olika typer av störningar och ändå klarar att utföra hindren snabbt och säkert...


Men viktigaste av allt.. Måste jobba på att hitta glädje för agilityn igen!! Tidigare skulle jag blivit överlycklig för en 5:e placering och pris.. numera glömmer jag oftast att ens kolla på resultatlistan om jag inte är nöjd med våra lopp, och det blir jag bara om vi nollat och fått pinne... så jag har blivit FÖR resultatinriktad... måste börja tänka om...igen... Det finns ju inget roligare än agility när man känner det där riktiga flytet på banan. När man är bara där och nu med sin hund..


Jag är anmäld till MÅNGA tävlingar.. blir ngt varje helg... så det gäller verkligen att hitta egen motivation igen om det ska vara ngn idé att åka..

Till helgen väntar klass 2 tävling i Varberg med Izor.. hur ska det gå!???


Skulle vara intressant att få veta hur ni andra gör för att hitta agilityglädjen igen när hundarna strular..!?? Skriv gärna en kommentar!


Gillar den här låten....cool!!  Men ... ämnet är ju lite ..fundersamt..hmm...

Ovido - Quiz & Flashcards