Alla inlägg den 3 april 2009

Av tiipa - 3 april 2009 14:26

Har fått mig en liten aning om.... vad som kan vara nyckeln till att lösa en del av mina svårigheter på banan...


Testade ju flera olika kombinationer på träningen sist, kombinationer som jag inte fått att fungera så bra som jag ville på tävling. Huvudsyftet är att spara tid!!!

Så.. Vad är hemligheten då?

Vi testade de olika delarna på flera olika sätt , med bakombyten = oftast ... nästan alltid.. mitt första handsval på tävling..., framförbyten= börjar hinna med fler och fler på rätt ställe på banan... men..


Det som till min stora förvåning verkar fungera bäst för mig och min hund för att få till raka linjer, snäva svängar och för att behålla god fart... är att använda mig av blindbyten! Det har jag bara vågat testa en gång på tävling förut.

Fast jag knappt har tränat på blindbyten, bara testat lite försiktigt några gånger, så blev det som allra bäst med dem när jag sprang på ordentligt vill säga... Och det är ju förstås även en förutsättning vid övriga typer av byten med för att inte bromsa hunden.


Mitt STÖRSTA problem är att jag fortfarande inte vågar springa på riktigt offensivt.. inte ens tillräckligt på träning... Ibland är jag inte ens medveten om det :-(  men... jag jobbar på det!

Så där är svaret på att lösa problemen med de fruktansvärt tråkiga få hundradelarna som ställt till det i pinnjakten i MINST 15 starter förra året.


Alltså, 1= våga vara offensiv ända fram till svåra svängar (hitta "mötespunkter" och lita på att hunden fixar det han faktiskt klarar självständigt) OCH  2= att använda mig mycket oftare av blindbyten. En förutsättning är ju att träna oftare på blindbyten förstås :-)


Något annat mycket positivt för mig vid användande av blindbyten är att jag kan vara framåtriktad hela tiden åt det håll hunden ska, jag har ju en förmåga att inte ha riktigt lika bra koll på exakt var hindren är placerade när jag vänder ryggen till dem.....


Min signal till hunden är att hålla ner handen på den sida hunden ska springa bakom mig och växla till att hålla ner handen på den sida hunden ska sluta upp nära mig, axlarna  vrider jag samtidigt bakåt mot hunden dvs  "öppnar" jag upp på den sida hunden ska komma.

 Ska bli kul att träna vidare på!!! Nästa gång jag banvandrar (Kungsbackas tävling) ska jag komma ihåg att det faktiskt finns ytterligare ett alternativ till handling på banan förutom de gamla.... här ska göras blindbyten!!!

Får väl ta några disk på vägen för att kunna vinna sedan!!!!


Bild från Kungsbackas agilitytävling  "Häxjakten" förra året i samma ridhus:


No promises.... det är en sååå  mysig låt .....  <3

".......I don´t wanna run away....."  ..så sant!!!

Ovido - Quiz & Flashcards