Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Träna svängar efter raksträcka

Av tiipa - 25 januari 2009 22:30

Fick en liten påminnelse i helgen om att jag och Deus måste träna mer svängar, förberedande signaler och placeringar. Det fungerar skapligt i korta kombinationer men på en hel bana så kommer jag ofrånkomligt och oförskämt ofta för långt efter honom för att ens kunna ge honom en ärlig chans att hinna se mina signaler. Han har nämligen ett sådant hindersug, bra det förstås men.., så han saktar inte av när hans "bagagekärra" behagar tappa farten. Nä, då vill han ju fortsätta springa på , duktig som han är att läsa linjer så blir det fantastiskt nog rätt väg ändå ibland. Men så kan vi ju inte ha det. Det måste fungera varje gång, hela vägen.


Lösning: Jobba mycket mer på att öka min egen fart, dvs springträning, och på att våga lämna honom mer i vissa situationer, som slalom, för att hinna fram till nästa sväng.


Tog fram en passande bana för att fylla det specifika behovet för träningen,

en bana som jag ritade för något år sedan inför en kurs. Den ska locka fram fart genom att den innehåller en lätt rak linje i början och en lång rak linje i slutet, men med ett mer krävande parti i mitten med många svängar.


Dessa ska vi träna både framförbyten och bakombyten på. Något annat väldigt bra för oss är det lilla staketet som kommer nära slutet. Lämpligt precis för att öva på svängsignaler efter en springsträcka.

Jag måste också handla så jag kommer ut själv först ifrån boxen så jag hinner placera mig rätt inför staketet.  Först ska jag dela in den i olika sektioner: 11-15 inkl staket, boxen 3-10, och en med endast start och slalom.



Har tidigt schema på jobbet några dagar denna vecka så jag hinner träna lite mer någon em  innan helgens tävlingar i Kungälv. Känns dock lite jobbigt att tävla med Deus som är så ny fortfarande på "tävlandet" man vet aldrig riktigt hur han kommer att fungera. Trots att jag blir mer nervös med Izor (har mer press på mig själv att det måste bli bra) så är det ändå lite roligare att tävla med en mer erfaren hund. Men men.. jag ska väl få ordning på Deus också så småningom...


 
 
M&H

M&H

26 januari 2009 16:21

härlig kombination, den snor jag! Precis sånt som vi också behöver träna på!

http://www.levamedhund.se

 
Ingen bild

Tiipa

26 januari 2009 19:59

Klart du får ta!! Lycka till med den!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards