Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

Slalom, 2x2 metoden, med leksak och manners minder

Av tiipa - 13 januari 2009 16:57

Det regnade mycket igår kväll !! Hurra!!!

Va? Säger ni, blir hon glad för det skitvädret.. ?


Jo, då blev ju marken tillräckligt mjuk för att få ner slalompinnarna igen!!

Om jag nu bara blir lite bättre (är sjuk och hemma från jobbet) så ska vi träna ingångar med ett nytt perspektiv.

Jag ska nämligen testa att blanda metoderna rätt friskt i samma träningspass. Det är inte så illa som det låter. Helt slalom rakt fram några minuter och sedan ingångar med 2x2 några minuter. Det är viktigt att träningspassen hålls korta så i stället upprepar jag träningen x3 per dag .


Tanken är att jag ska träna på 4 pinnar för ingångarna med 2x2 metoden, för att återgå till grundträningen. Jag är av den åsikten att det ALLTID är viktigt att gå tillbaka till grunderna för att underhålla dem.

Men jag ska även blanda med lätt slalom rakt frammifrån. Båda hundarna klarar både höger och öppna ingångar om det är en port men så fort det blir en port till så börjar de missa lite ibland om vi har en svår vinkel. Eftersom jag inte kan räkna med att alltid hinna finnas där för att hjälpa till med att styra in dem så måste de klara av alla svåra ingångar självständigt.


Vill ju även kunna lämna dem lite och positionera mig bättre inför nästa hinder. Måste verkligen börja bli bättre på att föra en träningsplan för att se om "lyckandegraden" är tillräcklig innan jag höjer kriterierna. Tänker mig att hunden ska klara en ingång 10 ggr i rad innan jag flyttar mig 10 cm mer åt sidan. Jag klickar för rätt beteende med klicker i börjar och när hunden är lite säkrare så använder jag Manners Minder för att få upp farten. Då får hunden springa iväg några meter till för att få sin belöning, vilket hjälper till att höja tempot. Jag växlar med att använda superbelöningen ..en frisbee som jag kastar långt....



När det fungerar bra med ingångarna så sätter jag till ett hinder framför slalom och gör nedanstående övning som jag gjort tidigare med. Om jag får dem att fungera kan jag känna mig rätt "säker" på tävlingarna framöver...



 
 
Ingen bild

sheltieflocken

14 januari 2009 09:39

Tack så jättemycket! Det var en fin motivering.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards