Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Fysisk träning, fusk med hundmat och.. vilda djur i fångenskap

Av tiipa - 22 april 2008 22:47

Tankarna har virvlat hit och dit idag. Självklart har det för det mesta gällt agility men på olika sätt...


Har tex. ägnat kvällen åt att försöka åstadkomma ett schema för den fysiska uppbyggnaden för hundarna. Om vi ska hänga med i alla snäva svängar och långa upplopp så krävs förstås kondition och muskler. Hur kan man förvänta sig att ens hund ska kunna göra sväva svängar om den inte har tillräckligt med muskler i benen för att klara att skjuta fram kroppen ordentligt i vändningen? Hur ska hunden kunna svänga snävt om den är stel i rygg eller sidoparti? Ändå är det så många förare som inte ägnar tid åt muskeluppbyggnad eller rehabiliteringsåtgärder som massage mellan träningstillfällena. När det gäller det senare är jag inte ett dugg orolig för mina hundar eftersom de regelbundet får massage ( är själv utbildad djursjukvårdare och har gått massagekurs inriktad på djursjukvård) men när det gäller den övriga biten så har den kanske inte varit fullt tillräcklig regelbunden hela tiden men vi jobbar ändå med "hela biten" ex. klättring i branta backar både uppåt och neråt och diagonalt för att stärka ryggmuskulaturen och långa travpass i marker med högt gräs.


 Det är bra att mäta ens hunds muskler ibland. Runt lårmuskeln mitt på bakbenet brukar vara ett bra ställe att mäta på. Intressant är även att se om hunden är lika mkt musklad på båda sidorna eller om den av någon anledning låter den ena sidan jobba mer. (kan tyda på att den försöker avbelasta det andra benet pga skada/smärta ) Sedan kan man följa utvecklingen under uppbyggnadsfasen. Eftersom shelties ofta får problem med handlederna av upprepade stötar vid nedhoppet så är det bra att lägga extra tid på att mjukt stretcha även det området efter träningen.

För konditionsbiten har vi börjat lägga in lite intervall träning i växlande tempo. Just nu ser det ut så här: gå  3 min , snabb trav 4 min, gå 2 min,  snabb galopp 4 min, trav  2 min, växlande 2 omgångar i totalt  ca 30 minuter.  Avslutar med att "gå av" efteråt ca 15 min i lugnt tempo. Sedan kommer vi successivt att öka på antalet minuter för varje intervalldel.


Det är ju väldigt viktigt med vilken typ av foder man använder till hunden.  Fodret kan ju faktiskt var helt avgörande för hunden välmående och hälsa. För att inte tala om betydelsen av "rätt bränsle " för orken. Jag har själv torrfoder till mina med lite laxolja över varje dag. Men vad det är svårt att veta vilket foder som är bäst egentligen. Körde Royal ett tag men hundarna verkade inte gilla det särskilt bra och de blev torra i pälsen. Nu använder jag Hills Natures Best vilket de gillar och får bra päls av. Men jag råkade hitta en artikel om hur dålig kvalité det egentligen är på torrfoder från storfabriker. Skrämmande läsning.. De största tillverkarna av olika livsmedel har tydligen köpt upp djurfoderföretag för att kunna få avsättning för sina rester som inte kan användas till humanmat. Många tillsatser som inte är tillåtna för människor finns i hundmat fast det nog är lika skadligt för dem. Artikeln hittar ni här:

http://www.api4animals.org/facts.php?p=359&more=1

"Whats really in pet food ?"  om nu länken fungerar.

Artikeln är på engelska och är "TUNG" läsning men SÅ intressant. Fast inte blev det lättare precis att veta vilket foder man ska ha egentligen.


Råkade på samma sida se en film om hur privatpersoner håller vilda djur som sällskapsdjur under väldigt dåliga förhållanden. Den kommer jag absolut visa för mina elever i djurparkskursen till veckan. Visste om detta innan men det är ju skrämmande att sådant är tillåtet i USA som ändå ligger långt framme på vissa områden inom djurskydd.

http://www.api4animals.org/a3b_exotic_pets.php 


Försökte träna lite snäva svängar runt hinderstöd med "sväng" signal. Det gick ju så bra när vi var hos Maria Melakari men det har totalt fallit ur mitt minne.... :-(   men det är bara att sätta igång med det igen. Ordet "sväng" + att använda både styrhand och farthand (om det behövs) måste jag använda konsekvent för att det verkligen ska bli fullt inlärt och kunna fungera även på tävling. Men vilka snäva svängar det verkligen blev av det!

Hjälp!!! Bara 3 dagar till nästa del på klickerinstruktörsutbildningen... hoppas att det är fler som inte hunnit helt "färdigt" med allt vi skulle göra.


Apropå utbildning... såg nu att Carpe momentum anordnar en agilityinstruktörsutbildning där man använder klicker som hjälpmedel. OM jag inte redan var agilityinstruktör så skulle jag gärna gått deras kurs i stället för genom brukshundklubben. Men jag kommer nog att hålla en del av agilitykurserna på klubben ganska klickerbetonade ändå...


 
 
Ingen bild

Lena med russellmaffian

23 april 2008 08:31

Om man vill ge sina hundar mat utan tillsatser så rekommenderar jag verkligen Magnusson Meat and Biscuit! Riktigt, färskt kött (alltså inget köttmjöl) och absolut inga tillsatser! Både Jackie och Jollie äter det med glädje, de har fin päls och magen mår bra! Om du är intresserad kan jag ta med lite prov till vår träning.
Det är dessutom svensktillverkat, och inte från någon "storfabrik" som Royal Canin och Hills. Rekommenderas!

 
Ingen bild

Tiina

23 april 2008 09:42

Hej Lena!
Jag testar gärna magnussons foder så jag får se om hundarna gillar det. Har faktiskt funderat på det fodret förut. Ha det bra och grattis till era snygga lopp i Borås!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards