Alla inlägg den 16 april 2008

Av tiipa - 16 april 2008 00:25

 Jag hade en kort diskussion med en elev idag som tycker att det där med klickerträning är överskattat och inte alls ger så bra resultat… Suck och stånk och stön…. Orkade knappt argumentera emot eftersom vi hade kort om tid just då och våra åsikter verkar vara avgrundsdjupt ifrån varandra.  Men jag lovar att jag ska utveckla mina synpunkter inför denne elev vid bästa tillfälle. Läget är inte det bästa eftersom eleven i fråga dessutom faktiskt inte har några kunskaper om klickerträning  ännu men det är väl från det utgångsläget diskussionen sedan får börja. Min åsikt är ju att klickerträning är en väldigt effektiv träningsform och som erbjuder snabb inlärning under positiva former.

Det är spännande att se vilka skillnader det faktiskt är mellan mina hundar gällande hur snabbt de tar till sig nya kunskaper och drar nytta av sina tidigare erfarenheter. Det märks en tydlig skillnad i hur fort de lär sig fast jag inte gör någon skillnad i metod.  Den enda skillnad jag vet om som kan vara avgörande  är att den ena hunden är mer självsäker överhuvudtaget och därmed vågar prova sig fram på ett annat sätt. Han erbjuder nya beteenden snabbare och förstår tidigare vad det är jag klickat för.  Dvs det krävs färre repetitioner innan jag kan gå vidare i kriterieschemat. Med den lite mer osäkra hunden måste jag verkligen vara supernoga med att bryta upp kriterierna i ännu mindre delar och ha fler lyckade repetitioner.

Nu kan båda ”gå under” men det är enbart den ena hunden som redan är på stimuluskontroll dvs utför beteendet på signal . 

Här kommer några punkter att tänka på vid klickerträning:

Ø  Tänk på att variera plats och miljö under betingningen, så vi inte betingar klickern med något annat än vi tänkt oss.

Ø  Definition av begreppet ”inlärt beteende”: När ett beteende är förutsägbart är det inlärt, om beteendet ej är förutsägbart så är det ej inlärt.

Ø  För varje gång hunden får möjlighet att göra ”fel” så ökar sannolikheten att ”fel” beteendet uppstår igen

Ø  Viktigt med variation på belöningarna för att de inte ska tappa i värde

Ø  En bra tränare är duktig på att sätta rätt kriterier

Ø  Försök undvika att använda belöningar som ”muta” att locka med, det tar bort hundens fokus från det den gör, den är inte medveten om sitt beteende på samma sätt och det ger sämre inlärning.

Ø  Signal ska ej betyda krav, det ska betyda ”här finns en möjlighet till belöning”

Ø  Om dina signalord har blivit ”förgiftade” dvs förknippade med negativa känslor hos hunden pga för hårda krav: BYT signalord!

Ø  Absolut stimulus kontroll: Hunden ska inte alls utföra beteendet om den ej blivit tillsagd/fått signal för det.

Ø  Om hunden blir stressad av klickerträning så beror det oftast på att man är dålig på att sätta rätt kriterier och dålig på att sätta signaler på beteendet.  Tänk på att även miljön kan vara en signal som hjälper hunden.

Ø  Var stilla precis när du klickar så att inte dina rörelser blir förstärkande för beteendet.

Ø  Likaväl som vi ska veta VAD vi ska klicka för så ska vi veta vad vi INTE ska klicka för.

Ø  En hög frekvens av förstärkning minskar störningskänsligheten

Ø  Var noga med att tänka efter vad en signal ska stå för. Ska den betyda att hunden ska utföra en rörelse? Upprepa rörelsen tills den får en ny signal? Eller ska rörelsen pågå till ny signal ges?

Ø  Tänk verkligen efter HUR beteendet ska utföras, ex. att sitta från stående är inte samma beteende som att sitta från liggande. Ofta har vi bara en signal som betyder positionen fast det är 2 olika typer av rörelser som ska läras in.

 

Jag har köpt många olika böcker om operant inlärning och klickerträning eftersom de ingår i min utbildning.  En som jag verkligen vill rekommendera är : The culture clash ( finns tyvärr endast på engelska) av Jean Donaldsson.  Hon gör verkligen upp med många av de fördomar som finns om hundträning. Hon beskriver på ett revolutionerande och provocerande sätt om relation och samarbete mellan hund –människa, helt med utgångspunkt utifrån ett positivt förhållningssätt.  Verkligen värt att läsa!

Ovido - Quiz & Flashcards