Alla inlägg den 13 april 2008

Av tiipa - 13 april 2008 00:03

Har försökt göra det!! Vadå?? Jo en bra träningsplan för att få till perfekta kontaktfält innan vi ska tävla igen… kändes  lite omöjligt kanske eftersom jag nu lagt ner träningen på att ”trampa” på kontaktfältet. Eller rättare sagt lagt ner träningen på den delen för hundarna. Efter klickerutbildningens introduktion, som inte alls handlade om agility men ändå gav mig idéer till agilitytänket så har jag reviderat en del i träningsplanerna. Jag har ju tränat det utan och innan men det funkar halvbra på tävling ändå.  De nya tankarna som fastnat hos mig är att mitt signalord ”trampa” har kommit att betyda någon jag inte tänkte mig, nämligen att trampa på targeten liksom på vägen ner i förbifarten. Jag har inte fått det till att bli befäst nog för att hunden ska stanna kvar där tills mitt släppkommando kommer..  Även om han visserligen ofta utförde det på ett sådant sätt… på träning. Jag har tyvärr lyckats förstärka ( vilket inte var meningen förstås) att ”trampa” inte innebär att göra det så länge tills jag säger ”kör. Som sagt på träning fungerade det väl.. men det går ju inte att ha det så!.

Eftersom  ordet ”trampa” nu betyder något annat för mig hund än vad jag vill så måste jag ändra på något. Att köra samma signalord är ju ingen mening då. Vad är min hund bra på? Jo, att lägga sig snabbt. OM han ligger ner så är sannolikheten större att han inte bara gör det i förbifarten och reser sig själv tänkte eftersom jag tidigare tränat honom att ligga tills jag säger något annat. Så vårt nya kontaktfältbeteende är att hunden ska lägga sig precis vid positionen 2+2, med framtassarna på targeten.  Detta tog endast några träningsomgångar för att bli riktigt snyggt!!  Han springer nu självständigt ner i liggande position på rätt ställe och reser sig snabbt upp igen och springer framåt då jag säger ”kör”. Det här känns jättebra. Jag har en mycket hög förstärkningsfrekvens och antalet gånger han nu gör ett lyckat beteende är ca 90% vilket betyder att beteendet är inlärt och befäst. Jag har än så länge kommit till att han klarar att utföra det även då jag springer förbi honom el. kommer springande efter honom . Men det återstår att träna på att han ska klara det även om jag är på ett längre avstånd från honom och att klara det även om jag själv  ”tjoar” lite extra som det kan bli på tävling ibland. Det är ju tävling redan nästa söndag  och därmed  min önskan att ha en bra träningsplan.  Men jag inser att jag måste ha mer tålamod för att kontaktfältsbeteendet  ska bli perfekt och funka så även på tävling. Det får ta sin tid. Frågan är om jag vågar ”ta om ” kontaktfältet och därmed diska mig frivilligt OM det blir fel på tävling, tror att jag måste göra det för att han ska förstå att det här alltid gäller, även på tävling!! Bättre att ”offra” några lopp nu än att tvingas lära om igen sedan….  Vi tränar i alla fall på detta minst 2 omgångar varje dag. Snabba pass med riktigt värdefulla belöningar.

En sak jag tog med mig direkt från klickerutbildningen var vikten av att föra träningsdagbok. Det är superviktigt för att inte fastna på samma kriterienivå för länge och för att inte gå vidare med för stora steg.  Men något av det viktigaste jag fick av den första veckan var att min förmåga till timing tränades upp väldigt mycket.  Hönsen  ( ”mina” fick heta  Bella och Trix..) var verkligen bra för att utveckla förmåga att tima klicket, läsa av små signaler, hitta rätt förstärkningsfrekvens och att använda belöningsplacering på ett effektivt sätt.  Vi fick en hel del att träna på inför nästa tillfälle då vi ska vara i Skåne. Hur ska jag hinna med allt egentligen?? Men det är väldigt roligt ändå!! 

Jag skulle fått lite privatträning i agility i fredags men allt krånglade på jobbet och extra arbetsuppgifter gjorde att jag inte kom i väg som tänkt. Hoppas jag får en ny träningstid innan nästa tävling. Vi har i alla fall kommit i gång med vår vanliga agilityträning på brukshundklubben nu och det känns kul att träna med det ”goa” gänget igen. Nu är vi laddade!!!! 

 
Ovido - Quiz & Flashcards