Direktlänk till inlägg 24 juni 2008

agilityinstruktionsfilm! och övningskombination.

Av tiipa - 24 juni 2008 00:47

Fy vilket ¤%/&# väder, Regn och en hård blåst hela dagen!

 I dag har vi förstås inte tränat något alls.. vem vill gå ut i sådant väder??

 Det är ju bara sådana där agilityidioter förstås...


Ja visst ja, det är ju det jag är...

Ok, erkänner. Vädret har INTE stoppat mig särskilt mycket idag.

Det kan ju för sjutton regna  och blåsa spik på tävlingarna med. Även om jag själv gärna vill låtsas som något annat. 


Först:

Jag tillhör dem som gärna pratar om agility oavsett om det råkar vara en måttligt intresserad släkting el. en något oinsatt arbetskollega. Det är ungefär som med nyblivna mammor som gärna pratar i timmar om den lilla bäbisen har ätit och bajsat ordentligt...  Och det bara är andra nyblivna mammor som faktiskt är intresserade av att lyssna.


Fast jag pratar om agility förstås. Ibland kan det faktiskt hända att någon "oinvigd" lyssnar och är genuint intresserad. Men de flesta vet ju inte ett dugg om agility innan och är inte riktigt lika intresserade som jag skulle vilja. Förra veckan så var det tex. en som ifrågasatte mig när jag sa att jag nog behöver jogga lite mer för att hålla uppe min kondition.. "Det är ju bara hunden som behöver springa!" sa han lite halvt nedlåtande. Sådant gör mig lite putt och man tappar ibland  lusten att förklara allt om hur agility går till.

Därför blev jag ganska glad över att se denna lilla videosnutt, man kan säga att det är en typ av instruktionsfilm... den kan jag sätta framför näsan på de som är "intresserade" av agility.....


http://www.youtube.com/watch?v=oAUHqIWilrw

 ....Lite kul i alla fall :-)


Jag tränade ju trots allt idag... Vi sprang alltså glatt omkring på fotbollsplanen i full fart. I regnet. Fick jobba en del med min egen motivation men men...

Körde en hel del grundträning a la Greg Derret med Izor. Cirkelarbete på en mängd olika sätt:

Springa i cirkel med hunden på utsidan, springa i cirkel med hunden på insidan, springa i 8:or med bakombyte, springa i stora cirklar resp. små cirklar, springa i cirkel och göra plötsliga framförbyten osv.


Suveränt att uppdatera lite följsamhet på marken inför tävlingarna i veckan. Jag förstärkte beteendet genom att riktigt utstuderat variera belöningen i olika former. Något att äta som t.ex skinka, sedan plötsligt en nötbit i stället. Vips så kom det sedan fram en freesbe ( Izor älskar dem!) , lite kycklingbitar, varvat med lite dragkamp. Oj, vad taggad han blev och svängarna kunde inte bli bättre. Vem sa något om att det regnade??


Deus fick slippa regnet eftersom hindren är kvar i ridhuset och han behövde träna lite extra på bankombinationer.

Det fick bli den ni ser på bilden. Den är ritad av Dana Pike och jag gillar den eftersom den har en intressant och utmanande sekvens som leder upp till slalomingången om man kör högerhandling från början. Jag körde först delar av den: 1-3, 4-6, 6-9. Sedan 1-6 och 4-9 innan jag körde hela. Det blev lite klurigt att få till bra slalomingångar båda "varven" men till slut lyckades det när jag fick till mina framförbyten. Testa gärna själva!


Apropå starlistan till Varbergs BK tävlingen... Jag verkar ha turen med mig den här gången, vi får starta ungefär i mitten i båda loppen. Perfekt. Hinner hämta Izor och värma upp det sista i lugn och ro efter banvandringen.


Det får ju gärna ändå bli lite sol på onsdag trots dagens lyckade regnträning    .. om man får önska alltså... ;-)



 
 
Cavvetjejerna

Cavvetjejerna

7 juli 2008 13:47

Kul video! Vi har också provat på lite agility.

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards