Direktlänk till inlägg 21 juni 2008

Muskler och problemlösning

Av tiipa - 21 juni 2008 12:31

För att hålla motivationen uppe inför denna arbetssamma vecka  (3 tävlingsdagar)  för min hund , kan det kanske vara bra att dra ner lite på hinderträningen. Inte så himla mkt konditionsträning heller. Bara lite lagom för att hålla uppe orken och bevara mjukhet och styrka i musklerna.


För ett tag sedan  visade Izor  lite symtom på träningsvärk, han var lite stel i sina bakbensmuskler.   :-(  Jag som alltid brukar massera ordentligt efter varje träningskväll och se till stretcha också .  Men ibland krävs lite djupare genomgång av muskler så jag lät en hundfysioterapeut kolla igenom honom lite noggrannare . Hon tyckte att han även var något stel även i ländmusklerna. Men han visade inga smärtsymtom i alla fall som tur var. Den gången fick det bli lite akupunktur  i 2 omgångar, fm +em,  för att nå ner ordentligt till de djupare muskelpartierna.  Först blev han väldigt trött och avslappnad sedan blev han nästan lite överenergisk en stund. Det visar ju att han ändå kände av att han fick en viss befrielsekänsla i kroppen efter akupunkturen.


 Nästa gång ska vi testa hur väl elektroterapi fungerar på honom. Att ge hunden djupmassage, akupunktur el. elektroterapi är ju även väldigt bra som förebyggande åtgärd , man vill ju förstås att hunden ska må bra och hålla för många fler års agilityutövande. Efter en diskussion om innehåll i träning och vardag så blev jag varse om att det ju händer i princip varje dag att hundarna glatt börjar rusa omkring och busa så fort de kommit utanför dörren. De är ju alltid lösa hemma på gården och i skogen omkring oss.  Det blir då många hastiga snäva svängar och tvära kast. Jag måste tänka på att ha dem kopplade en stund först så att de hinner bli uppvärmda innan de tillåts göra sina tokrusningar och vilda lekar. Säkert har det blivit en del tänjningar i kalla muskler och leder pga detta.  Oj då... har tyvärr slarvat lite inser jag nu.. Skärpning krävs! Ska nu även se till att stretcha när de gjort sina "egna träningspass" och rusat omkring långa stunder.  De tar säkerligen lika hårt på kroppen som en agilitybana. Kan behöva lägga in ytterligare en massageomgång per vecka också nu när tävlingssässongen är i full gång.


Bättre alltså att köra korta pass med effektivitet och kvalité hellre än att nöta för mkt. VILA är viktigt med för återhämningen.


De närmsta dagarna blir det alltså ingen banträning, han ska riktigt få längta efter att få köra en bana. Då kanske han är lite mer fokuserad inför start på onsdag? Men det finns ju annat att göra som kan vara till nytta. Kontaktfälten och slalomingångarna ska dock ägnas några minuter åt varje dag. Korta pass men med intensitet och noggrannhet. Lätta övningar för självförtroendets skull.


 Dags att börja se över annat lite smått och gott som jag ev. kan påverka inför tävlingar. Små  problem finns ju alltid att fundera över....


1= nosande i backen medan vi väntar på start. Åtgärd: komma ihåg att byta till halsband i stället för sele när vi ska tävla. Det kan hjälpa mig att få upp nosen lite bättre utan att bråka med honom. Ev. testa en halti?


2= Fokusering inför start för att inte Izor ska distraheras av alla "konkurrerande" hanar omkring honom. Åtgärd: Som förut: undvika att stå stilla och "trängas" i startfållan. Gå dit så sent som möjligt utan att göra inroparen nervös. Göra fler övningar som trix och konster för att främja samarbete inför starten, sedan bära honom förbi det "värsta" stället pch samtidigt hålla en godisbit i handen som han får kämpa lite med för att få loss, släppa ner honom med god bibehållen kontakt och hålla uppe tempo in på banan. Se till att få en snabb start så han inte hinner lägga märke till störningar bakom honom så mycket. Ev. springstart vid "nödlägen".


3= Stress vid tävlingsplatsen. Gäller både mig och Izor. Åtgärd: För att undvika för stort stresspåslag gäller enligt vedertagen vetenskaplig forskning att individen ska ha kontroll över situationen och att man kan förutsäga vad som kommer att hända. DVS vi ska vara förberedda på alla situationer och göra ha likadana förberedelser, allt ska gå att känna igen vid varje tävling.


Viktigt alltså att jag för mig själv ser till att ha god kontroll på bla.. vilket startnummer jag har, att jag verkligen har packat ner allt jag behöver. Se till att äta frukost innan... det brukar jag inte kunna göra för att jag är så himla nervös men mat är ju lugnande så en macka ska jag väl kunna tvinga i mig . Se till att göra allt jag ska i god tid. Inte komma i sista minuten till banvandringen. För Izor gäller att jag inte orsakar honom någon stress genom mitt eget beteende, följer ett likartat uppvärmningsprogram varje gång. INTE utsätta honom för saker som stör mkt som att gå onödigt nära andra hundar , speciellt dem som jag VET påverkar honom negativt.


4= Lyhördhet för sitt namn, svängsignaler och "nödbroms" på banan. Inget större problem men alltid värt att förstärka ytterligare. Åtgärd: Ska nu lägga extra krut på att hans namn verkligen ska ha ett högt värde. Belöna ofta när jag säger hans namn och han reagerar ögonblickligen. Springa med honom under promenaderna och göra plötsliga vändningar och belöna när han snabbt svänger med mig. Träna på att han snabbt ska kunna avbryta ett beteende ex, om jag testar att  kasta en boll,  ropa på honom när på väg att fånga den och belöna när han  väljer att komma till mig i stället. Belöna honom för VARJE gång han väljer att lyssna på mig och följa med mig i stället för något annat lockande som ex. en fågel som plötsligt flyger upp ur buskarna. Och förstås träna ställande och läggande under gång el. högre tempo.


Snart kommer startlistorna ut inför tävlingen vid Varbergs BK, ska bli spännande att se. Jag vill INTE starta som nummer ett, håller tummarna allt jag kan.....  men OM jag nu får nr 1 så får jag väl acceptera detta... hmmm.... ja , då har jag väl i alla fall full kontroll på när det är mig tur, behöver inte fundera på om antal strukna osv. påverkar hur lång tid jag har på mig.... SE där! POSITIVT tänkande !!!  :-)



 
 
kardemomme

kardemomme

21 juni 2008 23:26

Hei igjen..Jeg er alltid nysjerrig når jeg ser nye navn inne på bloggen min, og jeg måtte bare klikke meg inn til deg før jeg tar kvelden..Ser du skriver om hunder og trening!!! Så gøy å kikke inn på en blogg som skriver om noe som er nytt for meg..Veldig koselig blogg da!! fra Kardemomme :D

http://husetvedbekken

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards