Direktlänk till inlägg 19 juni 2008

Snart tävling igen..... och boktips!

Av tiipa - 19 juni 2008 00:39

Oj... nu börjar det pirra i magen igen. Det var ju nyss så oändligt lång väntan till nästa tävling, längtan var stor och plötsligt är det nästan dags igen!! Känslorna inför att tävla växlar snabbt just nu  beroende på hur det gått på senast utförda träningspass.... vilket är minst 3-4  korta stunder om dagen så här nära inpå tävling.


Varbergs tävling står för dörren nästa vecka på onsdag för oss i medium och PM:et har nyss kommit ut. Verkar bli en "lugn" tävling med den uppdelning de gjort så att storleksklasserna är på varsin dag.

Vissa tävlingar känns alltid roliga att åka till mest beroende på att det gått bra där förut, Varberg hör inte till en av dem. Precis som Kungsbacka alltid medfört "otur" för mig, konstiga saker som plötsligt händer som stört koncentrationen eller planeringen har ställt till det.

Därför är jag så glad över att Borås ordnar en tävling på samma dag som Kungsbacka i Augusti. Det har ju oftast gått bra i Borås så valet mellan dessa tävlingar är lätt för mig.


Men jag kunde ju inte låta bli att anmäla mig till Varberg som sagt ändå... (Bra uppvärmning inför tävlingarna på Ryda sportfält i Borås helgen efter!) Så det är bara att göra sitt bästa. "Spöket" har till nu i högsta grad bestått av slalomhindret... men det gick ju över förväntan på de senaste tävlingarna så nu är väl kontaktfälten det som skapar mest oro faktiskt. De sitter perfekt här hemma..... inte riktigt lika perfekt på klubbens balans tyvärr men det blir inget hoppande där i alla fall.


I Göteborg så var jag alldeles för självsäker på att Izor skulle klara kontaktfältet men "tji" fick jag i Ag 2 där han tydligen var helt säker på att matte tvärtom ansåg att han var dödens om han skulle våga drista sig till att överhuvudtaget nudda med en endaste liten tass på kontaktfältet.... så han tog ett JÄTTE -hopp ÖVER för säkerhets skull... suck! ( det var då jag diskade oss frivilligt genom att ta om det som en liten påminnelse om vad vi egentligen tränat på ca 735 tusen gånger.........


I dagens övningar ingick således balanshinder på många olika sätt:

matte springer före, matte springer bakom, matte springer bredvid på höger resp. vänster sida, matte springer bredvid långt ifrån, matte tjoar och "busar" bredvid, matte skickar sin vovve på långt avstånd, matte låter vovven stanna kvar på sin plats på kontaktfältet för att vänta på släppkommando medans hon gör några framförbyten etc. etc. Självklart går allt  det så himla bra på träning...


Sen kunde jag inte låta bli att träna lite slalom idag också. Vi har tränat så mkt slalomingångar senaste tiden så för att hålla uppe farten så körde vi i stället lite släppande genom slalom mot en godisskål som vi "kapptävlade" emot. Jag började med honom på långt avstånd för att riktigt hinna få upp maxfart innan , för att inte "slita" för mkt på honom så hade jag bara ställt upp 6 pinnar, första gången blev han lite för stressad och hoppade över en port men sedan gick det väldigt bra. Känns ingen skillnad mellan höger och vänsterslalom heller.


Jag har läst en bok i kväll som gett mig en så bra A-ha upplevelse. Den sätter verkligen ordet på vad jag känner och tycker om relationen mellan människa - hund. Boken heter "Dominans och ledarskap. fakta eller fantasi" och handlar bl.a om hur så många hundägare blivit "uppfostrade" till att tro på att "ledarskap" är lösningen på alla hundproblem. Och tro på att alla hundproblem kan skyllas just på "brist på ledarskap". Hundförare har fått lära sig att de måste dominera över sina hundar för att undgå att hunden "tar över" chefsrollen i familjen. De som säger detta drar ofta paralleller till vargflocken och till hur tiken behandlar sina valpar. Men boken ifrågasätter hela det tänket och ger alternativ till ett annat förhållningssätt och ställer flera av de vanliga föreställningarna på ända. (finns att köpa bl.a genom www.canis.se )


 Jag blir bara alltmer säker på hur jag vill att relationen ska se ut mellan mig och mina hundar. Inte så lätt alltid att det blir som man önskar men vi är en bra bit på väg.



 
 
sheltieflocken

sheltieflocken

19 juni 2008 21:22

Kul att hitta en annan agilityförare här! Alltid kul med en själsfrände som dessutom har rätt ras. =)
Läser att du åker på ungefär samma tävlingar som vi, vilken klubb tillhör du?
Vi kommer också till Varberg och Borås. Husse ska döma i Borås så jag får det tvivelaktiga nöjet att tävla med hans hund.

http://sheltieflocken.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tiipa

19 juni 2008 22:13

Självklart är det sheltie som gäller! Själv kan jag inte tänka mig något annat.
Jag tävlar för Marks BK och håller mig mestadels på tävlingar i Västra Götaland men de "större" tävlingarna på andra platser brukar också få ett besök.
Lycka till på tävlingarna !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards