Direktlänk till inlägg 17 juni 2008

träning av klurig start och fartträning med klicker

Av tiipa - 17 juni 2008 22:45

ÄNTLIGEN LEDIG!!!!!!  Nu kan man äntligen koncentrera sig lite mer på det roliga här i livet. Hundträning förstås!!  Efter en lång skön sovmorgon så gick jag upp till träningsplanen  uppe vid ridhuset och jobbade med några kombinationer. Nu skulle jag minsann få till några av de klurigheter jag funderat över bl.a några sekvenser från tävlingar som varit. Det var över en månad sedan som jag tävlade i Söderköping men starten där  i Agility 2 har etsat sig fast i min hjärna och jag har grubblat över vilken teknik jag ska använda om jag råkar ut för samma start igen i ett annat lopp..


Kolla in bilden.. man skulle alltså börja med det närmaste hindret nerifrån och ta det bredvid tillbaka som nr 2 och sedan ta hindret snett framför som nr 3 och hinder nr 4 är hindret bredvid det 3:e och det skulle hoppas neråt/tillbaka, därefter skulle man snett uppåt igen till ett däck. Det är väl egentligen inte så svårt men att få till svängarna tight och få så bra linjer som möjligt var svårt just då... 

Jag ville ha en strategi för hur jag skulle visa Izor redan FÖRE varje hinder åt vilket håll han skulle sedan. Jag blev inte ens klar över hur jag skulle göra ens under banvandringen. Jag valde att börja med vänsterhandling , ställde mig snett framför hindret i riktning mot det 2:a, ( var väl ok) fortsatte styra över honom över det 2:a med vä hand även där,  vred mig till höger- framåt direkt efter 2:a hindret ( skulle gjort ett framförbyte i stället nu fick jag tyvärr en alldeles för stor sväng i stället)  i riktning mot det 3:e där jag alltså hade honom på min vänstra sida innan ( skulle varit bättre med att fått honom på min högra sida efter ett framförbyte) sedan sprang jag själv mellan hindren, gjorde jag en vridning åt vänster mot det 4:e som jag skickade honom över, vinklade upp igen framåt direkt efter det då han svängde runt hinderstödet och hade honom på vä sida mot däcket... ( skulle gjort ett framförbyte även där nedanför det 4:e hindret och även snurrat runt med honom runt hinderstödet och skickat mot däcket. )


Det fanns förstås fler handlingsalternativ, bakombyten hela vägen brukar funka rätt bra på Izor men bara då vi har god fart och det hade vi nog inte tillräckligt av direkt i starten..


Nu har jag alltså tränat på denna start och lyckades till slut få det att bli riktigt bra med bra fart och snäva svängar. Fick hålla mig till framförbyten hela vägen. Jag GILLAR inte framförbyten eftersom jag oftast tror att jag inte hinner göra det eftersom Izor är så snabb för mig ibland ( Hmm läs JAG är för långsam för min hund) Måste börja tro på att jag visst hinner!!

VARFÖR stannade denna start kvar i mitt medvetande och irriterade mig??

JO, jag fick ju lite tidsfel i det loppet men placerade mig ju ändå på 2:a plats. Alltså skulle det varit en PINNE om inte bara de där himla tidsfelen kommit....

Så med en bättre start skulle jag haft mer behagliga minnen av detta lopp.... Det kändes lite tråkigt med tidsfel eftersom vi är rätt nya i klass 2 , placeringarna kan bli rätt få i början och jag vet att det kommer att krävas en hel del för att få pinnar. Mitt mål från förra året var att komma upp till klass 2 och om ett år så vill jag ha kommit upp till klass 3....  OM jag förvaltar våra chanser väl så kan det gå. OM vi kan koncentrera oss tillräckligt genom hela loppet i tävlingarna.


Ang. tidsfel så jobbar vi på träningen mkt med att öka farten.

Här är några tankar om fartträning ur "klickerperspektiv":


Precisionen kommer att få ett bakslag när du tränar fart, tänk på att alternera mellan att träna precision och att träna fart, och var väldigt medveten om vilket det är du tränar just då.

Hur lång tid tar det från din signal till hunden börjar utföra sitt beteende? Belöna de gånger då hunden reagerar så snabbt som du vill på din signal.

 Ta tid ibland även på korta övningar och använd stoppklocka för att få mer exakthet. Gör t.ex 5 försök, räkna ut hundens medelvärde på hur lång tid det tog att utföra uppgiften. Sätt ett kriterium på samma tid som medel eller under det och sätt igång att träna. Klicka och belöna för alla beteenden som utförs på tid på medelnivå eller under det. Tänk på 80% regeln dvs hunden ska klara att lyckas minst 80% av gångerna , och belönas för detta, annars måste du sänka kraven igen. Efter ett tag kan du räkna ut ett nytt medelvärde och göra likadant igen.


Kom ihåg att det hela tiden ska vara roligt för hunden!!  Jobba hela tiden med att motivera hunden. Tänk på att hunden inte har roligt om inte du också tycker att det är roligt. Vissa beteenden som slalom är svåra fysiskt att utföra för hunden och det roliga kan då ta slut om tidskravet är för högt satt.


Att variera NÄR du klickar under fartträning kan öka farten. Ex. Klicka när beteendet börjar ibland, ibland just när det ökar och överhuvudtaget när beteendet pågår.

Hög belöningsfrekvens ökar ofta farten. Att snabbt pendla mellan lätta uppgifter och svåra kan öka farten på de svårare uppgifterna. Att öka din egen rörelse lockar oftast hunden till högre fart.


Något viktigt: Belöningskvalitén har ofta en hög inverkan på hundens fart.


Ibland kan det faktiskt vara en idé att byta signal på en uppgift om det blivit förknippat med låg fart för hunden.


Avslutningsvis för idag... hur ofta kommer vi i håg att värma upp oss själva före ett lopp??? Bäst att komma i håg det lite bättre nästa gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards