Direktlänk till inlägg 12 juni 2008

Positiv förstärkning i arbetet.. och skällande!!

Av tiipa - 12 juni 2008 23:38

Åh, jag missade agilityträningen idag... Hade verkligen längtat hela veckan till dagens träning men åkte inte dit eftersom jag har jobbat alldeles för mkt , många sena kvällar.. nätter...och är förkyld, hostig och väldigt trött.


Vanligtvis är då agility det bästa som finns för att höja humöret igen men men.... Borde verkligen träna mer intensivt nu, det är inte långt kvar till tävlingarna i Varberg och Borås. Nåja, får trösta mig lite med att jag åtminstone kan träna slalom och balans här hemma. Kommer i håg att jag var lite avundsjuk på klubbkollegorna som fick vara med på Ryda i Borås förra året då jag ännu bara var i klass 1 men NU får jag också vara med! Jippie!!


Dessutom hade jag mkt att förbereda inför klickerutbildningen i helgen. Det är verkligen superkul att åka till den igen men just nu är jag bara så trött... Det är "mycke" nu.. Jag har upptäckt att jag sedan jag började med klickerträning med hundar också börjat tänka på samma sätt alltmer även i arbetet, dvs försöker tänka mer på det som är positivt, bra och rätt. Utgå från vad jag vill och inte ifrån vad jag inte vill. Inte fokusera på det som inte fungerar utan i stället försöka utveckla det som faktiskt fungerar.


Tyvärr finns det ju många som gör tvärtom på sina arbetsplatser. Det kanske är svårt att försöka vara positiv själv om man är trött och behöver prata av sig. Jag är många gånger likadan. Eller rättare sagt har jag ofta VARIT så. Försöker verkligen tänka mer positivt nu. Det är en hårfin gräns mellan att prata av sig och att mest sprida negativ stämning omkring sig. Trots det är det guld värt att det finns vänliga kollegor som kan prata om allt och som bryr sig om att lyssna på varandra.


Det är viktigt att bli medveten själv om vilka känslor man sprider omkring sig. Ger du positiv energi till andra?  Eller avger du negativ energi? "Äter upp" andras energi?  


Numera tänker jag till en gång extra innan jag pratar om något som hänt. Försöker se motgångar ur en annan synvinkel.  Försöker då se det som att jag genom motgången kan bli en bättre lärare. Att jag har något att lära mig av situationen.

Det är faktiskt rätt intressant att "se" hur man genom positiv förstärkning kan åstadkomma förändringar även till vardags. Det är upplyftande och ganska lätt att sprida en positiv stämning om man bara vill. Det behövs så lite.


Jean Donaldssom skriver i sin bok "the culture clash"  om skällande, att hundar skäller när de vill något... inget nytt där förstås... men.. de testar ju olika beteenden för att se om något av dem hjälper. Skällande ger vanligtvis omedelbart resultat hos människor (för att de reagerar)  så då förstärks det vanligen snabbt. Första regeln för att bli av med skällandet enligt Jean: Om du INTE gillar skällandet: SLUTA förstärka det genom att ge uppmärksamhet åt det ex. genom att öppna dörren, släppa ut hunden från buren etc. Punkt! INGA MEN! Ignorera hunden när den skäller för att få något av dig. Hundar som förstärker sig själva med skällandet får man försöka avleda på något annat sätt först. Kom bara i håg att om den är van vid att du har reagerat tidigare på skällandet så kommer beteendet att ÖKA, dvs hunden skäller ännu mer ett tag, det blir värre innan det avtar.  Beteendet har en tendens att öka först.  Fenomenet kallas "extincion burst".  Vi råkar också ut för detta "fenomen". t.ex om du ska åka hiss och det inte händer något när du trycker på hissknappen för att få hissen till den våning du befinner dig på. Inte går du till en annan hiss direkt. Automatiskt börjar du trycka mer och mer och kanske även lite hårdare på knappen för att se om hissen verkligen inte fungerar innan du till slut ger dig. Ditt beteende har ökat innan det avtog. För skällande borde gälla att lära hunden att det i stället lönar sig att vara tyst. Alltså måste vi uppmärksamma hunden mer när den är tyst och lugn.  Typiskt är även fallet då vi har vår hund med oss i en lokal ex. en kurs då hunden ska ligga stilla tyst bredvid oss. Om hunden då blir otålig och börjar gnälla, vad gör vi? Jo, då klappar vi om den och har på detta sätt visat att den får uppmärksamhet för gnällandet..... När vi i stället borde ha klappat den redan innan då den var tyst.

Vanliga fel är ju också att förstärkningen får för låg frekvens och att vi har för dålig timing. Ofta så belönar vi något annat än vi tänkt oss utan att veta om det. .


så om jag nu ska försöka se positivt på tillvaron.. ;-)......

jaa..... Jag kommer i alla fall att njuta av och uppskatta sommarlovet väldigt mycket nu!!! Och det är många roliga tävlingar framför oss!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards