Alla inlägg den 3 januari 2008

Av tiipa - 3 januari 2008 11:55

Oj, nu har jag en blogg! gillar att skriva , hoppas  bara att jag hinner skriva som jag tänkt mig. My Dog står på tur den här veckan, ska bli spännande. Hoppas göra några fynd på mässan men kommer att sitta ganska helgjutet vid agilitytävlingarna. Skönt att bara få titta på..utan att vara nervös som  jag normalt är när jag själv ska tävla. Men ska "proffsen" hålla ställningarna och visa vad de går för? Det är ju tät stämning kring agilitybanan och allt kan hända. Håller tummarna  för Jenny Damm med hundar som alltid bjuder på utmärkta och sevärda utföranden men även Maria Melakari som ju har den bästa rasen, enligt mig :-), sheltie såklart! Har ju två själv fast de är ju inte , ännu får jag säga, på samma nivå som hennes hundar. Dessa personer är så duktiga! Man lär sig alltid något av att se på andra. Tidigare skyllde jag alltid på att mina hundar var för snabba för mig om jag inte hann visa vägen ordentligt på banan...men jag har ju fått erkänna att det förstås varit jag som inte haft tillräckligt bra egna placeringar och framför allt så har jag rört mig alldeles för långsamt. Är det fler som. liksom jag, verkligen tycker och känner efter ett lopp att "nu gick det fort" "jag sprang som sjutton!"  ?? och sedan fått se verkligheten på film efteråt..."kul" att se hur det där "snabba" loppet mer bestod av ett enkelt joggande på banan..vad i ##### ??     Ok, jag lovar att inte anmärka på andra som inte "springer"  eftersom jag uppenbarligen inte alltid gör det själv..men herregud, hur ska våra hundar få snabba tider om vi själva inte ger allt?       Angående det.. vad det är svårt att hålla i gång konditionen nu på vintern.  Ärligt talat blir det väl inte riktigt lika många konditionskrävande "övningar"  och det blir ju inte särskilt många långa promenader när det bara regnar och blåser kallt. Här där jag bor, ute på landet, känns det lite läbbigt att gå i skogen när det är mörkt. Försöker ändå hålla i gång grundträningen, lite markarbete för agilityn, mycket klickerträning för att stärka samarbetet och bus och lekar så hundarna ändå får röja av sig.  Vi har lite agilitypaus just nu, sen en månad tillbaka men oj vad det börjar kännas. Både jag och hundarna har nog lite abstinensbesvär. Som tur var fick vårt agilitygäng från klubben vara med på en show i ett ridhus förra veckan, då vi fick visa upp några agilitylopp. Åh, vad det var roligt att få springa (!) igen. De hade faktiskt även lite shetlandsagility då shetlandsponnier skulle springa en bana med sina unga mattar över olika hinder. t.ex skulle de över en slags gunga vilket gick jättebra för de flesta men de skulle även ställa sig med framhovarna i en "låda" innan de fick gå vidare. roligt att se. Vi gjorde en liten skojtävling med våra hundar på en enkel men fartfylld bana. Publiken jublade och hundarna gjorde verkligen bra i från sig trots att de rimligtvis inte borde vara i form. Antar att MyDog också kommer att väcka upp en agilitylängtan ännu mer men det är ju dags att börja träna snart. Ska ju debutera i agilityklass 2 till våren... det får nog vara dags att börja träna lite igen för att få upp konditionen så jag får en rimlig chans att klara referenstiden där.  Nu måste jag ut med hundarna, det snöar lite och de älskar att "fånga" snöflingor i luften ! =)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards