Direktlänk till inlägg 26 juni 2008

Hur det gick och "Lite" om konditionsträning.. för hunden.

Av tiipa - 26 juni 2008 01:35

Trötta efter dagens slit.... Så var den tävlingen ( I varberg) färdig. Och hur gick det då?

Man kan ju fundera över om målen nåddes. Svaret måste bli ett ganska tveksamt Njaa.....

Kontakt? Intensitet? Bra samarbete? Nej inte riktigt......


Izor var lite okoncentrerad och jag svarade med "samma mynt" -Stressade på lite i starten i ag. 2 , tappade farten själv eftersom jag blev lite tveksam och missade därmed ett framförbyte vilket ledde till att Izor gick in i fel tunnelingång:  Disk! Efter det blev det som det brukar när det råkat bli en miss på banan, jag tappar gnista och det gör ju inte saken bättre precis i resten av loppet.

Fick höra att jag kanske var för "mjuk" mot honom och att jag borde vara lite tydligare. Izor har ju varit väldigt känslig för om matte är missnöjd och då har han blivit låg och tappat fart. Så jag har tvärtom varit så väldigt entusiastisk genom hela banan. Men nu är han så duktig och självsäker. Alla ev. misstag som blir beror absolut inte på att vi inte klarar av svårigheterna utan på att vi inte får till "flyt" och fullt fokus genom hela loppet. Så jag behöver alltså inte vara så överdriven i rösten el. överrösa honom med beröm hela tiden längre.


Så i hopp 2 försökte jag vara mer tydlig. Dock var starten lite klurig och jag fick själv inte upp tempot ordentligt, ledde till en stor sväng och vägran på slalom. Efter det gick det ändå riktigt bra. 5 fel alltså men även tidsfel pga den lite sega starten och slalomet. Men jag säger bara: Vilka gudabenådade upplopp vi får till. Det kan vi tacka för att vi tränat så mycket släppande övningar på träningen.


Återigen gick det andra loppet bättre än det första. Återigen gick hoppklassen bättre än agilityklassen.  Alltså helt tvärtom mot hur det varit. Hmmm.. Han har alltså mer  (hjärn-)ork än jag tror. Kan inte skylla på det precis längre.

Ska nog inte ändra min strategi särskilt mkt inför tävlingen i Ryda till helgen. Det jag kan göra är väl att springstarta i stället så att jag därmed kan  "väcka" Izor  (läs: mig själv) lite extra direkt.


Men tala om att det behövs bra kondition hos både förare och hund för att orka långa tävlingsdagar och inte minst för att överhuvudtaget ha chans att bli placerad med dessa tuffa referenstider.


Vad säger vetenskapen om konditionsträning för hundar? Enligt "The practical guide for sporting and working dogs" så ska ett konditionsträningsprogram läggas upp med hänsyn till hundens individuella nivå, ålder, ras. kön, motivation och stressnivå. Målet man sätter upp måste vara rimligt i förhållande till den individ man tränar och ens egen kapacitet som hundförare.

För att musklerna ska kunna arbeta en längre tid måste de få syrerikt blod. I vila finns endast ca 15% av blodet i musklerna, vid uppvärmning distribueras blodet ut till muskulaturen. Det är dock viktigt att inte aktivera/värma upp sin hund för fort för då hinner inte cirkulationssystemet med vilket leder till syrebrist i muskulaturen, sänkt PH, mjölksyra och i värsta fall kramp. Alltså uppvärmningen är nödvändig inte bara för att motverka skador utan också för att hunden ska orka jobba. Lämpliga aktiviteter vid uppvärmning är raska promenader med tempoökningar, flacka uppförsbackar och "skutt"-övningar, inga höga krävande hopp.


För att få den styrka som behövs i ett agilitylopp bör man träna "explosiv" styrka: träna hunden på "snabba" saker, som ruscher, "suga musten ur hunden"  (inte bokstavligen kanske) på kort tid. Få repetitioner , max 5-6.


För att få den uthålliga styrka som också kan behövas ska man träna många repetitioner , 8-40 med lägre belastning. Ex. på aktivitet: Hopp över naturhinder, snabba "doggy push-ups", starter som avslutas med hopp, korta branta backar, hopp varannan över/under, intervall trav-galopp el simma med motstånd. Intervall träning kan utföras under korta pass el. som del i distansträning.


Kondition kan förklaras som syreupptagningsförmåga. Ett enkelt sätt att mäta konditionen är att beräkna vilopulsen på hunden. En låg puls innebär att syrgasutbytet fungerar optimalt. Pulsen känner du i ljumsken på insidan av låret, räkna slagen under 30 sekunder och dubbla antalet slag.

För en hund i vila bör pulsen ligga på:

100-200 /min för en liten hund

70-100/min för en mellanstor hund

60-70/min för en stor hund.


Ex. på uthållighetsträning:

aktivitet under minst 40 min utan vila, Hunden håller sig i ungefär samma tempo under passet. ex. cykling/trav på grus el. gräsunderlag.


Kom ihåg att ge tid för vila: Vid träning bryts kroppen ner, vid vila byggs den upp igen . Detta kallas överkompensation och innebär att kroppen bygger upp mer än den behöver. Efter mindre än en vecka avtar överkompensationen och kroppen övergår till ursprungskonditionen/styrkan. Om hunden inte får möjlighet till vila kommer muskelmassan att brytas ner i stället för att öka. Vila för hunden innebär fri aktivitet och promenader utan krav

Om man tävlar en gång per vecka bör det räcka med 2-3 träningstillfällen per vecka med konditionsträning. 2 vilodagar per vecka.  Till detta kommer den tekniska träningen som man har 1-2 dagar per vecka.

Senare i bloggen kommer jag att lägga upp ett träningsgprogram som sträcker sig från uppbyggnadsfas till toppform till vilofas.


Själv har jag nu en kramp i benet som inte vill gå över riktigt. Jag stretchade Izor men  förstås inte mig själv efter loppet.  Åh vad det är mkt att tänka på. 

I morgon har vi VILODAG!! I alla fall Izor. Det får bli Deus som hänger med till agilityträningen uppe på klubben i morgon. Man kan lugnt säga att han verkligen behöver det om det ska kunna bli någon nystart för honom snart.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tiipa - 24 juli 2009 00:59

Nu har jag tävlat första dagen i Sundsvall, ni kan läsa om det på hemsidan på bloggen där. Där hittar ni även 2 filmer , ett med Nancy Holmström och ett med Sven Karlsson och flax. Det finns även några bilder.  Se:  http://www.klickercenter.se/agilit...

Av tiipa - 19 juli 2009 22:25

Lite dåligt med inlägg på sistone men den mesta tiden tas just nu upp av arbetet med min nya hemsida, dit jag kommer att försöka koncentrera bloggandet sedan. Men jag skriver nog här snart! Se gärna sidan: http://www.klickercenter.se/  agilityliv fi...

Av tiipa - 3 juli 2009 01:43

Frågan är vad som påverkar en mest.... det är kanske inte självklart i alla situationer. Mitt tänk om vad som borde vara bäst är förstås att försöka tänka positivt inför tävlingar "det kommer att gå ba!" "Vi kan det här" osv... Att se på det som vi g...

Av tiipa - 27 juni 2009 18:06

Tävlade i Ulricehamn idag,disk i ag2 ( 1 st. klarade tiden och en nollade men med tidsfel.. sen blev det mest disk tyvärr.... och tiden var 34 sek.. blev lite för svårt  alltså för de flesta....) och 5 retliga fel på balansen på upploppet i Hopp2. Me...

Av tiipa - 22 juni 2009 11:20

Nu när tävlingarna är på gång nästan varje helg får man verkligen inte glömma bort att underhålla hundens grundkondition och ta hand om dess muskler. En liten sträckning som inte tas om hand på rätt sätt kan i smyg leda till betydligt allvarligare ko...

Ovido - Quiz & Flashcards